Sv: How to have a sensible conversation about immigration
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Jeg mener nok heller ikke at man som foreldre skal slutte å snakke morsmål med barna sine, men at man da må finne andre måter å lære barna norsk. I en god del bydeler i Oslo, og særlig i de innvandringstunge bydelene, så er det et tilbud om gratis kjernetid i barnehagen de to siste årene før skolestart. Dette bør man benytte seg av hvis man ikke kan godt norsk selv.
Dagens artikkel i Aftenposten (det går vel ikke lenger an å linke til den) sier jo også at det ikke er noe problem å oppdras bilingualt så lenge foreldrene har et bevisst forhold til at de gjør akkurat det.
Jeg synes det er et like stort overgrep å ikke la barna beherske språket i det landet hvor de bor (og skal fortsette å bo). Det er utrolig begrensende for barna.
Jeg er enig i dette, men ikke enig med Bøhler. Om det skal hjelpe at foreldrene snakker norsk med barna, så må de snakke relativt godt norsk. Det må være utrolig slitsomt for foreldre å skulle oppdra og forholde seg til barna sine, uten å kunne bruke sitt eget språk.
Jeg møtte engang et par hvor hun var norsk, han var italiensk også hadde de to barn sammen. Hun snakket norsk med barna, og han snakket av en eller annen grunn engelsk med dem. Men et fryktelig dårlig engelsk! Noe som førte til at ungene snakket et helt snodig engelk, både med tanke på ordforråd, uttalelse og setningsoppbygning. Det må bli utrolig vanskelig for dem å plukke av seg det når de faktisk skulle lære engelsk.
Jeg tror man må være strengere på at folk benytter seg av kjernetid i barnehage. Jeg har full forståelse for at man har ulik oppfatning av hvor lenge barna skal være hjemme, og mener ikke man skal tvinge ettåringer i fulltid i barnehage. Men i veldig mange andre land er det vanlig med en form for skole fra temmelig tidlig alder, og noen timer hver dag i barnehage for å lære norsk bør være overkommelig. Nå er vel kjernetid noe som blir benyttet ganske aktivt, tror jeg, men et annet problem er at man har barnehager hvor personalet knapt snakker norsk, og hvertfall ikke benytter seg av det. Da er man like langt.