Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Med dietter i familien?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-13, 18:02   #35
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Med dietter i familien?

Nip: Hvordan lager du macaronistuing uten melk? (Og brukte du erstatningsost på pizzaen du la ut i en annen tråd?)

Det er lurt å passe på at barna får det de har behov for. Jeg kjenner et barn som fikk mangeltistander på bla. jern, fordi han levde på morens veldig begrensede diett.

Vi har forskjellige dietter i heimen. Jeg og Poden spiser melk og glutenfritt. Jeg og Admini spiser uten fruktose (ganske mange grønnsaker og frukter, og også en del melsorter), og han tåler melk. Mannen kan spise alt, og jeg har i tillegg en del proteinintoleranser, så det er begrenset hvilke proteinkilder jeg kan ha. Taco er jo en klassiker å spise sammen, da kan jo alle bare ta det de tåler. Noen ganger spiser alle med kalkun eller lam, som jeg tåler, og andre ganger spiser de andre med kjøttdeig, og jeg har varmet fra fryseboksen til meg.

Ellers, så lager vi en del gryteretter med ting alle tåler (det går feks fint å bytte løk og hvitløk med fennikel), og så kan vi jo spise ris og pasta til.
Spaghetti, fårikål, lammestek med grønnsaker og kraftsaus, pinnekjøtt med kålrotstappe, laks med ovnstekte poteter og grønnsaker.

Vi lager ofte taco og gryter i store porsjoner, og fryser ned til meg, så spiser jeg det, mens barna spiser melkefrie pølser, hjemmelagde karbonader uten melk, og innimellom kjøper vi noe lettvint til dem fra varmdisken, som lunsjkaker eller kylling.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.