Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Tipsing på restaurant

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-13, 22:12   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Tipser alltid, men hvor mye varierer nok litt.

Gammel 23-11-13, 22:15   #22
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser alltid på serveringssteder, og legger meg på rundt 10 %.
Jeg har en favorittbarista på kaffestedet mitt, han behandler meg som universets sentrum, og han får mer.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 22:21   #23
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg rundet alltid oppover tidligere, men nå er det sjeldent jeg tipser noe særlig i Norge. Her har man lønninger det er mulig å leve av og jeg syns ærlig talt ikke det er noe forskjell på om man serverer maten vi har betalt eller om man leverer ut medisinene våre. Begge deler er en jobb og de begge får lønn for den jobben. Jeg syns det er sjeldent jeg får noe ekstraordinær service på restauranter her, men nå går jeg sjeldent på dyre spisesteder.

Gammel 23-11-13, 22:25   #24
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Har en gang i tiden jobbet i bransjen, jeg tipser når jeg synes non fortjener det.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 23:09   #25
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tipser kun om mat og service er bra. Aldri så mye som10%... Tipser oftere i utlandet, men også da mindre enn 10%. :farget av å ha lært at man runder til nærmeste hele euro:

Gammel 23-11-13, 23:18   #26
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Tipser ca 10% stort sett, men gjerne til et rundt beløp. Før ga jeg alltid tips, men det gjør jeg ikke lenger. Var ute for en tid tilbake og fikk hår i drikken, servitøren sølte masse rødvin på klærne til venninna mi, lang ventetid med mer. Før ville jeg gitt fordi jeg følte det var forventet, men det gjør jeg altså ikke lenger, forventer en viss service før jeg gir noe ekstra.

Hvis vi har kjøpt mye dyr vin gir jeg nok heller ikke så mye som 10% ekstra. Nå er det alltid mannen som betaler når vi er ute og spiser og han er ikke så opptatt av % beløpet, men gir gjerne en 100 lapp ekstra hvis han er fornøyd.

Gammel 24-11-13, 00:09   #27
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Overhodet?

Jeg synes det er litt dumt (altså selv, bryr meg ikke om hva andre gjør) å ikke tipse når jeg er vanvittig fornøyd. På den andre siden er 10% mye penger hvis regningen kommer på fire tusen. Ikke at det er noe vi gjør altfor ofte. Dessverre. På billigere restauranter tipser vi litt. På mange typer restauranter tipser vi aldri.

Jeg syns det er en uting. Jeg vil ha en pris å forholde meg til.

Men nå spiser jeg meget sjelden på restaurant da, og om jeg gjør er det andre som betaler. :blakk:

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 00:16   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er egrntlig enig.

Men du tipser altså overhodet ikke? Som i at hvis beløpet er 5430, for å ta et tall, så slår du faktisk inn 5340?

På så dyre restauranter, der servicen ofte er førsteklasses, hender det faktisk at jeg tipser litt. Men jeg taster inn 490 eller 869, hvis det er prisen, ja.
Men definitivt ikke 10 % av 500 kr, nei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 01:09   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser som regel 5–10 %, men dropper å tipse om jeg er ordentlig misfornøyd med noe. Og så har jeg helt klart et øvre tak på hvor mye tips jeg gir, det meste jeg har gitt, er vel rundt 250 kr (da snakker vi regninger på 5–7000).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 01:16   #30
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser alltid på restauranter hvis jeg er fornøyd, 5-10 %. Hvis jeg er veldig misfornøyd med serveringen, blir det ingen eller veldig lite tips.

Gammel 24-11-13, 08:42   #31
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Etter en bedre og lengre middag +/- 10%. Kjapp enkel middag, lunsj, kaffebar, pub = nærmeste hele tall. Taxi får aldri tips.

Gammel 24-11-13, 11:26   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har akkurat brukt litt over 800 på frokost (og en ost) på Ostehuset, og det kunne ikke ramle meg inn å tipse.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:33   #33
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi gir så og si alltid tips på restaurant hvor vi serveres maten (unntak et steder som Egon hvor man betaler selv i kassen).
Ser ikke blindt på %, runder opp til en passende sum.

Er jeg misfornøyd med service gjør jeg det til et poeng å betale helt nøyaktig beløp.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:40   #34
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gjorde det før, men ikke nå lenger. Servitører i Norge er ikke avhengig av tipsen slik de f.eks er i USA. Her har man tarifflønn.

Jeg kan tipse dersom det virkelig er gitt ekstraordinær service, men da må det være spesielt. Ikke bare at servitøren gjør det som er forventet iht jobbinstruksen.

Det finnes masser av arbeidsplasser hvor enkeltansatte yter det lille ekstra, men det er ingen som gir ekstra penger av den grunn.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:46   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det ikke noen som sa at man enten bør tipse 10%+ eller ikke i det hele tatt? Fordi at tips på under 10% betyr at man er misfornøyd (mens ingen tips bare betyr at man er norsk?)

Jeg tipser bare hvis jeg er ute på noe litt dyrere og bedre hvor det har vært veldig god service og bra mat. Da tipser jeg rundt 10%. Jeg tipser ikke hvis jeg spiser lunsj ute for eksempel. Jeg ilker ikke tips egentlig, og etter at jeg skjønte at tips ikke går til den du gir det til, men fordeles etter en nøkkel etter arbeidsavtalene i bedriften, har det blitt enklere å la være.

Gammel 24-11-13, 12:47   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Det finnes masser av arbeidsplasser hvor enkeltansatte yter det lille ekstra, men det er ingen som gir ekstra penger av den grunn.

Ikke sant. Jeg tipser da ikke frisøren min eller hudpleieren min, selv om jeg jevnt over er vesentlig mer fornøyd med deres tjenester enn jeg er med den servicen jeg får på alt annet enn virkelig førsteklasses restauranter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:53   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten mener jeg at dette med tips er en uting også fordi det undergraver lønnskampen til de som jobber i restaurant. I og med at tips er en del av bildet trenger liksom ikke arbeidsgiversiden å gi anstendig lønn.

Gammel 24-11-13, 13:54   #38
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tipser ikke. Hvis kelneren vil ha bedre betalt for jobben, så er det er sak mellom h*n og ledelsen og hører hjemme i lønnsforhandlinger.

Jeg tipser selvsagt i land der tips er en del av lønna.

Jepp.

Gammel 24-11-13, 14:00   #39
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke sant. Jeg tipser da ikke frisøren min eller hudpleieren min, selv om jeg jevnt over er vesentlig mer fornøyd med deres tjenester enn jeg er med den servicen jeg får på alt annet enn virkelig førsteklasses restauranter.

Jeg er så enig med deg og har sluttet å tipse i Norge. I utlandet tipser jeg alltid.
Jeg møter masse folk rundt omkring som gir god service, bedre enn forventet osv, som aldri får tips. Nå senest på legevakten feks. Det er svært sjelden jeg får bedre service enn forventet på restaurant. Som regel får jeg litt dårligere enn jeg synes de bør, for å være helt ærlig.

Gammel 24-11-13, 14:26   #40
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser ofte, men sjelden 10 %. Det er heller ikke meningen at man skal gi så mye på dyre måltid, og "regelen" er vel også at man skal gi på mat, ikke drikke.

Jeg tipser aldri hvis jeg må til kassen og bestille selv, om det står aldri så mye "totalbeløp".

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.