|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipsing på restaurantTipser alltid, men hvor mye varierer nok litt.
![]() |
#23 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Tipsing på restaurantJeg rundet alltid oppover tidligere, men nå er det sjeldent jeg tipser noe særlig i Norge. Her har man lønninger det er mulig å leve av og jeg syns ærlig talt ikke det er noe forskjell på om man serverer maten vi har betalt eller om man leverer ut medisinene våre. Begge deler er en jobb og de begge får lønn for den jobben. Jeg syns det er sjeldent jeg får noe ekstraordinær service på restauranter her, men nå går jeg sjeldent på dyre spisesteder.
![]() |
#25 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Tipsing på restaurantTipser kun om mat og service er bra. Aldri så mye som10%... Tipser oftere i utlandet, men også da mindre enn 10%. :farget av å ha lært at man runder til nærmeste hele euro:
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipsing på restaurantTipser ca 10% stort sett, men gjerne til et rundt beløp. Før ga jeg alltid tips, men det gjør jeg ikke lenger. Var ute for en tid tilbake og fikk hår i drikken, servitøren sølte masse rødvin på klærne til venninna mi, lang ventetid med mer. Før ville jeg gitt fordi jeg følte det var forventet, men det gjør jeg altså ikke lenger, forventer en viss service før jeg gir noe ekstra.
![]() |
#27 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Tipsing på restaurant
![]() |
#28 |
Bedreviter
|
På så dyre restauranter, der servicen ofte er førsteklasses, hender det faktisk at jeg tipser litt. Men jeg taster inn 490 eller 869, hvis det er prisen, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
kamerat
|
![]() Sv: Tipsing på restaurantJeg tipser som regel 5–10 %, men dropper å tipse om jeg er ordentlig misfornøyd med noe. Og så har jeg helt klart et øvre tak på hvor mye tips jeg gir, det meste jeg har gitt, er vel rundt 250 kr (da snakker vi regninger på 5–7000).
![]() |
#32 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Tipsing på restaurantVi har akkurat brukt litt over 800 på frokost (og en ost) på Ostehuset, og det kunne ikke ramle meg inn å tipse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Tipsing på restaurantVi gir så og si alltid tips på restaurant hvor vi serveres maten (unntak et steder som Egon hvor man betaler selv i kassen).
![]() |
#34 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Tipsing på restaurantJeg gjorde det før, men ikke nå lenger. Servitører i Norge er ikke avhengig av tipsen slik de f.eks er i USA. Her har man tarifflønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
maler
|
![]() Sv: Tipsing på restaurantVar det ikke noen som sa at man enten bør tipse 10%+ eller ikke i det hele tatt? Fordi at tips på under 10% betyr at man er misfornøyd (mens ingen tips bare betyr at man er norsk?
![]() |
#36 |
Bedreviter
|
Ikke sant. Jeg tipser da ikke frisøren min eller hudpleieren min, selv om jeg jevnt over er vesentlig mer fornøyd med deres tjenester enn jeg er med den servicen jeg får på alt annet enn virkelig førsteklasses restauranter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
maler
|
![]() Sv: Tipsing på restaurantDessuten mener jeg at dette med tips er en uting også fordi det undergraver lønnskampen til de som jobber i restaurant. I og med at tips er en del av bildet trenger liksom ikke arbeidsgiversiden å gi anstendig lønn.
![]() |
#38 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Jepp.
![]() |
#39 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er så enig med deg og har sluttet å tipse i Norge. I utlandet tipser jeg alltid.
![]() |
#40 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tipsing på restaurantJeg tipser ofte, men sjelden 10 %. Det er heller ikke meningen at man skal gi så mye på dyre måltid, og "regelen" er vel også at man skal gi på mat, ikke drikke.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|