Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-13, 22:01   #321
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg klarer ikke å forstå at du himler med øynene over at noen tror du har adoptert. Der blir som om jeg skulle himle med øynene over at noen tror at minstemann er min biologisk og at faren er fra Afrika, siden han er mellombrun og har store lokkekrøller.

Man kan virkelig bli fornærmet for alt mellom himmel og jord om man går inn for det.

Min datter sier som sagt at hun er fra Colombia om noen spør. Og jeg er glad for at hun er stolt av opprinnelsen sin, og når jeg leser hva dere skriver så tenker jeg at det må være en fordel for henne at hun ikke utelukkende ser på seg selv som norsk.

Som sagt, jeg har lært å ikke spørre med mindre det kommer opp. Men opplever stadig adopterte som mer enn villig forteller om det selv. Som hun som begynte å gråte av glede da jeg fortalte at mine barn var adoptert (der kom fram via skikkelige omveier på en konsert da to venninner ville ha skomakeren til å fri til meg. ). Hun var selv adoptert fra India.

Men det er håpløst å vite hvem som synes det er plagsomt å snakke om og hvem som egentlig synes det er dumt at man ikke er interessert. For de finnes jo også.

Og som noe sier - det er mange som har såre punkt. Jeg har fått damer til å gråte ved å spørre om barn. Selv er jeg SÅ lei av å snakke om skilsmissen min at jeg unngår en hel haug med folk fordi jeg ikke orker å oppdatere dem om siste nytt - men de spør jo ikke for å være vemmelige, men fordi de lurer på hvordan jeg har det.

Konversasjon er ikke enkelt. Og særlig ikke om man blir sur av å få spørsmål om barnet er adoptert når det har en annen hudfarge enn en selv.

Gammel 22-11-13, 22:01   #322
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Det er da ikke noe problem det`?
-Hvor er du fra?
- Østlandet
- Hvor på Østlandet?
- Bladibla
- Åja

Ja hvis sånt er ok er det greit nok. Etter denne tråden sitter jeg med inntrykk av at det heller ikke er helt ok og at man ikke har noe med å spørre om sånt i det hele tatt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:04   #323
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg svarer Trondheim får jeg umiddelbart til svar "men du høres da ikke sånn ut"? eller"Men navnet ditt kommer ikke fra Trøndelag, gjør det vel"? Jeg er enig i at man ikke skal spørre hvor folk er fra egentlig, men jeg tror ikke det er noen fordel at man blir så redd for å tråkke folk på tærne at både slekt, opprinnelsessted, barn, jobb og bekjente blir tabu.

Gammel 22-11-13, 22:05   #324
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg himler med øynene for jeg fatter og begriper ikke at folk går ut fra at en hvit mor og brunt barn ikke kan være biologisk i år 2013. Som sagt, ingen i Oslo har noen gang spurt meg. Det er da vitterlig ikke uvanlig lenger og det er en så fjern og idiotisk ting å si. Ungen er jo klin lik meg også i ansiktstrekkene, poor thing.

Gammel 22-11-13, 22:07   #325
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om kjærsten min ble fornærmet da jeg spurte om hans var adopterte da jeg så bilder av dem på FB første gang. Jeg kunne selvfølgelig ha spurt om hvor moten deres var fra, men det kunne jo igjen blitt et problem om hun var fra Bergen. For meg var det sånn "kanskje vi har enda mer felles. ". Fet var ikke er spørsmål som var ment på noen som helst annen måte. Det handler ikke om at jeg tror ikke folk kan få barn med en av en annen hudfarge. Bare at adopsjon er det sim ligger hjerter mitt nærmest.

Gammel 22-11-13, 22:07   #326
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg himler med øynene for jeg fatter og begriper ikke at folk går ut fra at en hvit mor og brunt barn ikke kan være biologisk i år 2013. Som sagt, ingen i Oslo har noen gang spurt meg. Det er da vitterlig ikke uvanlig lenger.

Det kan jo bare bety at de i Oslo har skjønt at man ikke spør om sånt. Ikke nødvendigvis at de ikke lurer. Jeg tror nok alle vet at man godt kan være biologisk i slekt. Hvis ikke hadde de jo spurt hvor hun var adoptert fra, ikke om hun var adoptert.

Gammel 22-11-13, 22:08   #327
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tabu? Jøss!

Jeg synes det er forskjell på å kommentere en persons dialekt og en persons rase/hudfarge.

Når det er sagt synes jeg det er særdeles lite høflig ? evt. sosialt klønete å spørre og grave om unger og ektemann og elskere og den slags første gang man møtes, også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:10   #328
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja hvis sånt er ok er det greit nok. Etter denne tråden sitter jeg med inntrykk av at det heller ikke er helt ok og at man ikke har noe med å spørre om sånt i det hele tatt.

Jeg personlig ville ikke ha reagert på dette. Slikt kommer som regel kjapt opp i og med at jeg bor i Bergen, men ikke snakkes bergensk.

Men det er de som utidig ikke vil slå seg til ro med svarene mine fordi jeg ser jo ikke "norsk" ut, som irriterer meg.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:10   #329
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg himler med øynene for jeg fatter og begriper ikke at folk går ut fra at en hvit mor og brunt barn ikke kan være biologisk i år 2013. Som sagt, ingen i Oslo har noen gang spurt meg. Det er da vitterlig ikke uvanlig lenger.

Men hvorfor tror du man ikke tror det er mulig at en hvit mor kan ha et brunt barn? Det kan jo bare være at du treffer meg, som vil finne ut om vi har adopsjon felles. Eller som tenker at det er en icebreaker så har man noe å snakke om. Hvorfor må man anta at det ligge fordommer bak? Man slipper utrolige mengder irritasjoner om man forutsetter at folk i utgangspunktet mener godt.

Gammel 22-11-13, 22:10   #330
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kan jo bare bety at de i Oslo har skjønt at man ikke spør om sånt. Ikke nødvendigvis at de ikke lurer. Jeg tror nok alle vet at man godt kan være biologisk i slekt. Hvis ikke hadde de jo spurt hvor hun var adoptert fra, ikke om hun var adoptert.

Nei folk spør ikke i Oslo fordi her er det mange unger som henne. Det er typisk for bygda. Og ja, det er en av fryktelig mange grunner til at jeg velger å bo midt i Oslo.

Gammel 22-11-13, 22:12   #331
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk er at den type konversasjoner i utgangspunktet sitter langt inne i i Norge sammenlignet med mange andre kulturer.

Det kunne ikke falt meg inn å spørre om noe slikt til den som står foran meg i kassa på Rema. På walmart i Brasil og USA har jeg opplevd spørsmål i fleng. I Romania var det ikke mulig å sitte asosial i togkupé. Det var spørsmål massevis og i tillegg til opphavsland ble det spurt om religion og konfesjon.
Det samme har jeg opplevd i USA. Politisk tilhørighet er heller ikke like tabu over alt.

Enkelte steder jeg har vært i USA har vært mer blendahvite enn bygda jeg bor i i Norge. Likevel spørres det og det spørres ofte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:12   #332
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Tabu? Jøss!

Jeg synes det er forskjell på å kommentere en persons dialekt og en persons rase/hudfarge.

Når det er sagt synes jeg det er særdeles lite høflig ? evt. sosialt klønete å spørre og grave om unger og ektemann og elskere og den slags første gang man møtes, også.

Det er ikke bare-bare i oppveksten å ikke greie å snakke som de andre heller. Selv om jeg vet at hudfarge er opplest og vedtatt å være noe av det mer sensitive, så er det fullt mulig å treffe på såre punkter nærmest uansett hva man velger å snakke om.

Hvis man ikke kan snakke om unger og familie heller begynner jeg å lure på hva som er akseptert liste av bli-kjent-smalltalk.

Gammel 22-11-13, 22:12   #333
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men hvorfor tror du man ikke tror det er mulig at en hvit mor kan ha et brunt barn? Det kan jo bare være at du treffer meg, som vil finne ut om vi har adopsjon felles. Eller som tenker at det er en icebreaker så har man noe å snakke om. Hvorfor må man anta at det ligge fordommer bak? Man slipper utrolige mengder irritasjoner om man forutsetter at folk i utgangspunktet mener godt.

Men hvorfor er folk i utgangspunktet så dumme at de må spørre når ungen er klin lik meg? Må man se hudfarge og automatisk tenke a,b og c? Kan man ikke prøve se forbi hudfarge og til og med se at et brunt barn ligner på en hvit mor?

Gammel 22-11-13, 22:14   #334
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hvorfor må man anta at det ligge fordommer bak? Man slipper utrolige mengder irritasjoner om man forutsetter at folk i utgangspunktet mener godt.

Nå er ikke jeg Lisa, men svarer lell.

Jeg går ikke ut fra at det er ondskap eller tar ting opp i verste mening. Da ville jeg blitt skikkelig sur på han som kalte meg en "mørk skjønnhet", mens han tok på håret mitt. (Som ikke engang har min opprinnelig hårfarge.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:15   #335
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Det er ikke bare-bare i oppveksten å ikke greie å snakke som de andre heller. Selv om jeg vet at hudfarge er opplest og vedtatt å være noe av det mer sensitive, så er det fullt mulig å treffe på såre punkter nærmest uansett hva man velger å snakke om.

Hvis man ikke kan snakke om unger og familie heller begynner jeg å lure på hva som er akseptert liste av bli-kjent-smalltalk.

Men går det virkelig ikke an å snakke om familie og unger uten å måtte vite opprinnelsesland for noen? Jeg klarer virkelig ikke å forstå at hudfarge gjør dette så vanskelig?? Hva et det som skiller folk med brun hud? Er det helt umulig at de også "bare" er norske?

Gammel 22-11-13, 22:17   #336
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men går det virkelig ikke an å snakke om familie og unger uten å måtte vite opprinnelsesland for noen? Jeg klarer virkelig ikke å forstå at hudfarge gjør dette så vanskelig?? Hva et det som skiller folk med brun hud? Er det helt umulig at de også "bare" er norske?

Nå var dette til skremmern som mente det var uhøflig å spørre om unger også.

Klart man kan snakke om unger uten å snakke om opprinnelsesland, men det blir fort en elefant man ikke skal snakke om også hvis det lyser lang vei at barnet har en forelder som bor i et annet land og man ikke kan nevne det.

Gammel 22-11-13, 22:18   #337
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Men hvorfor må en brun unge ha en foreldre fra et annet land? Det er da ikke gitt??

Gammel 22-11-13, 22:19   #338
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men hvorfor må en brun unge ha en foreldre fra et annet land? Det er da ikke gitt??

Nei, men har man snakket sammen en stund har man stort sett fått med seg såpass.

Gammel 22-11-13, 22:19   #339
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, altså, hva som sårer kan jo være så mangt, det er ikke så mye hva som sårer folk og ikke, jeg diskuterer. Jeg tenker jo at når en person sier hun er fra Bergen og i tillegg snakker bergensk, så har vi ganske mye å snakke om i utgangspunktet. "Oi, så kult, hvor i Bergen er du fra?" "Ah, Fana! Gikk du også på Smørås skole?" osv. Jeg tenker også at situasjoner lik de Lisa refererer til skal bli så vanlige at folk ikke engang tenker over at de ikke er helt like, ikke fordi det ene er bedre enn det andre, eller fordi noe er tabu, men fordi det bare er sånn. Ikke noe hokus pokus, eller noe som krever lang utgreiing.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:19   #340
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Hvis jeg var hårsår nå så skulle jeg kanskje tenkt at det du sier betyr at du mener at det er mindre verd å være adoptert enn å være egenfødt, siden det irritert deg at noen tror det. Men jeg ver jo at det ikke er det du mener. Eller rettere sagt, jeg velger å tro at du ikke mener det. Og sparer meg å hisse meg opp.

Mange tror jeg har en mørk mann når de ser minstemann. Det er helt ok for meg. Mange ser lenge på meg og kjærsten når vi er ute med våre fire brune barn, all den tid vi begge er blonde og blåøyd. De tenker nok adopsjon, for å si det sånn. Jeg måtte, på tegnspråk mer eller mindre, forklare ei russisk dame hvordan det kunne ha seg at vi hadde disse fire barna. Jeg forstår jo folk lurer.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.