|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti? | |||
| Ja! |
|
83 | 40,69% |
| På grensen |
|
78 | 38,24% |
| Nei |
|
41 | 20,10% |
| Mener ikke noe |
|
2 | 0,98% |
| Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg klarer ikke å forstå at du himler med øynene over at noen tror du har adoptert. Der blir som om jeg skulle himle med øynene over at noen tror at minstemann er min biologisk og at faren er fra Afrika, siden han er mellombrun og har store lokkekrøller.
|
|
|
#322 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja hvis sånt er ok er det greit nok. Etter denne tråden sitter jeg med inntrykk av at det heller ikke er helt ok og at man ikke har noe med å spørre om sånt i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
maler
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Når jeg svarer Trondheim får jeg umiddelbart til svar "men du høres da ikke sånn ut"? eller"Men navnet ditt kommer ikke fra Trøndelag, gjør det vel"? Jeg er enig i at man ikke skal spørre hvor folk er fra egentlig, men jeg tror ikke det er noen fordel at man blir så redd for å tråkke folk på tærne at både slekt, opprinnelsessted, barn, jobb og bekjente blir tabu.
|
|
|
#324 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg himler med øynene for jeg fatter og begriper ikke at folk går ut fra at en hvit mor og brunt barn ikke kan være biologisk i år 2013. Som sagt, ingen i Oslo har noen gang spurt meg. Det er da vitterlig ikke uvanlig lenger og det er en så fjern og idiotisk ting å si. Ungen er jo klin lik meg også i ansiktstrekkene, poor thing.
|
|
|
#325 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg lurer på om kjærsten min ble fornærmet da jeg spurte om hans var adopterte da jeg så bilder av dem på FB første gang.
|
|
|
#326 |
|
maler
|
Det kan jo bare bety at de i Oslo har skjønt at man ikke spør om sånt. Ikke nødvendigvis at de ikke lurer. Jeg tror nok alle vet at man godt kan være biologisk i slekt. Hvis ikke hadde de jo spurt hvor hun var adoptert fra, ikke om hun var adoptert.
|
|
|
#327 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Tabu? Jøss! |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Whatever, never mind
|
Jeg personlig ville ikke ha reagert på dette. Slikt kommer som regel kjapt opp i og med at jeg bor i Bergen, men ikke snakkes bergensk. |
|
|
|
|
|
#329 |
|
Shake it out!
|
Men hvorfor tror du man ikke tror det er mulig at en hvit mor kan ha et brunt barn? Det kan jo bare være at du treffer meg, som vil finne ut om vi har adopsjon felles. Eller som tenker at det er en icebreaker så har man noe å snakke om. Hvorfor må man anta at det ligge fordommer bak? Man slipper utrolige mengder irritasjoner om man forutsetter at folk i utgangspunktet mener godt.
|
|
|
#330 |
|
anglofil
Nei folk spør ikke i Oslo fordi her er det mange unger som henne. Det er typisk for bygda. Og ja, det er en av fryktelig mange grunner til at jeg velger å bo midt i Oslo.
|
|
|
#331 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Mitt inntrykk er at den type konversasjoner i utgangspunktet sitter langt inne i i Norge sammenlignet med mange andre kulturer. |
|
|
|
|
|
#332 |
|
maler
|
Det er ikke bare-bare i oppveksten å ikke greie å snakke som de andre heller. Selv om jeg vet at hudfarge er opplest og vedtatt å være noe av det mer sensitive, så er det fullt mulig å treffe på såre punkter nærmest uansett hva man velger å snakke om.
|
|
|
#333 |
|
anglofil
Men hvorfor er folk i utgangspunktet så dumme at de må spørre når ungen er klin lik meg? Må man se hudfarge og automatisk tenke a,b og c? Kan man ikke prøve se forbi hudfarge og til og med se at et brunt barn ligner på en hvit mor?
|
|
|
#334 |
|
Whatever, never mind
|
Nå er ikke jeg Lisa, men svarer lell. |
|
|
|
|
|
#335 |
|
anglofil
Men går det virkelig ikke an å snakke om familie og unger uten å måtte vite opprinnelsesland for noen? Jeg klarer virkelig ikke å forstå at hudfarge gjør dette så vanskelig?? Hva et det som skiller folk med brun hud? Er det helt umulig at de også "bare" er norske?
|
|
|
#336 |
|
maler
|
Nå var dette til skremmern som mente det var uhøflig å spørre om unger også.
|
|
|
#337 |
|
anglofil
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Men hvorfor må en brun unge ha en foreldre fra et annet land? Det er da ikke gitt??
|
|
|
#338 |
|
maler
|
Nei, men har man snakket sammen en stund har man stort sett fått med seg såpass.
|
|
|
#339 |
|
Ringskrømt
|
Nei, altså, hva som sårer kan jo være så mangt, det er ikke så mye hva som sårer folk og ikke, jeg diskuterer. Jeg tenker jo at når en person sier hun er fra Bergen og i tillegg snakker bergensk, så har vi ganske mye å snakke om i utgangspunktet. "Oi, så kult, hvor i Bergen er du fra?" "Ah, Fana! Gikk du også på Smørås skole?" osv. Jeg tenker også at situasjoner lik de Lisa refererer til skal bli så vanlige at folk ikke engang tenker over at de ikke er helt like, ikke fordi det ene er bedre enn det andre, eller fordi noe er tabu, men fordi det bare er sånn. Ikke noe hokus pokus, eller noe som krever lang utgreiing. |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Hvis jeg var hårsår nå så skulle jeg kanskje tenkt at det du sier betyr at du mener at det er mindre verd å være adoptert enn å være egenfødt, siden det irritert deg at noen tror det. Men jeg ver jo at det ikke er det du mener. Eller rettere sagt, jeg velger å tro at du ikke mener det. Og sparer meg å hisse meg opp.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|