Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Og stråmenn? Fordi jeg mener at man ikke kan diskutere innvandringspolitikk uten å innse at integreringen ikke feiler utelukkende fordi nordmenn er rasistiske og ikke vil inkludere innvandrere? Ja da så.
Nei, stråmenn fordi du argumenterte for at rasisme også kan ramme etniske nordmenn, uten at noen hadde hevdet det motsatte.
Og rasisme kan ikke brukes som unnskyldning for ranene i Oslo. Heller ikke dårlig integrering. Det er ikke mange ranere, sånn egentlig. Fordi folk flest raner ikke, uavhengig av hudfarge. Men noen gjør det. Uavhengig av hudfarge. Fordi de kan, fordi konsekvensen er små. Fordi kontrollen med dem er liten. Fordi noen leder og noen blir lokket.
Jeg er helt sikker på at vi kunne hatt nøyaktig samme problemet med hvite, vaskeekte nordmenn, under tilsvarende forutsetninger. Det handler ikke om at innvandrerungdom er mer kriminelle enn andre. Det handler om at det finnes kriminelle innvandrerungdom. Og de to tingene er to helt forskjellige ting.
Hvem har påstått at rasisme kan brukes som unnskyldning for ranene i Oslo? Min påstand er at ransproblematikken i liten grad handler om innvandring. 14 av 22 av ranerne som er identifisert, er norske statsborgere. Det er ikke "innvandrerungdom", de fleste av dem er født her. Denne problematikken hører hjemme i debatten om forebyggende kriminalitetsomsorg, barnevern, psykiatri, utdanning, strafferett, politiberedskap mm. Som sagt, komplekst.
Men jeg vil slenge ut en påstand om at de aller fleste heller ville sultet enn å rane eller selge narkotika.
Heller dø av sult enn å rane noen? Det var et skikkelig i-landsstatement.