Sv: Kan idrettslag kreve 2000 kroner av meg?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Ja, et veldig viktig poeng.
Vi har forresten ikke stemmerett på årsmøtet. Det er det bare voksne medlemmer som har. Vi kan altså ikke stemme på vegne av vår sønn. Og klubben er fortrinnsvis et barneidrettslag. Det finnes et A-lag, de er i sjette divisjon. Og mye av loddsalginntektene går til deres julebord med fri bar og treningsleir i Spania. Barnelagene får én banetid i uka, ett draktsett hvert tredje år og treneren er en forelder av varierende kvalitet uten noen form for kompensasjon.
Det der er pga lovteksten, og idrettslagene har ikke lov til å fravike den ved å la voksne stemme på vegne av barna som uansett ikke har stemmerett.
I idrettslaget jeg er styreleder for, har vi 160 medlemmer, med 15 stk som har stemmerett, hvor 10 av oss sitter i styret. Men nå kommer det jo aldri flere enn selve styret på årsmøtene likevel, og jeg tror ganske sikkert vi hadde hørt på foreldrenes meninger dersom de faktisk møtte. (Vi synes loven er så bak mål at vi tenker at vi blåser i den, dersom det skulle bli aktuelt.)
For å svare på hovedinnlegget, så synes jeg det går an å si "hei, beklager, vi fikk bare solgt 3 par sokker. Får håpe det går bedre med kryddersettene i januar / dorullene i mars / whatever." og så levere tilbake resten av det man ikke fikk solgt.