Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?
Kutte frisøren kunne jeg kanskje gjort, men det hadde ikke hjulpet nevneverdig, jeg er der vel i snitt annethvert år, og farger og sånt bedriver jeg ikke.
Om det var midlertidig skulle det gått, det har vi gjort før (type: ulønnet perm siden ungen ikke fikk barnehageplass før ca 1 år (halvt år for nummer to) etter at permisjonen tok slutt. Dette visste vi jo om i forkant, så vi sparte opp penger som vi kunne tære av. Vi handlet mat på rema, lite klær til oss voksne, det nødvendigste til ungene (egentlig bruker vi ikke mye penger på klær til ungene, vi arver så mye)
Vi hadde en sofa som vi hadde arvet fra mine besteforeldre. NY sofa (annet enn sovesofa fra ikea, dem har vi faktisk to av når jeg tenker meg om) kjøpte vi først i år, og har ingen planer om å bytte med det første, nei.
Om det var langvarig/permanent hadde vi måttet ta andre grep, men for en begrenset periode har vi klart det fint ved å knipe på ferie (annen ferie enn å besøke foreldrene våre har vi vært på en gang, det var bryllupsreisen vår) og mat, og luksus. ja, og frisør, mannen har klippemaskin, og han klipper ungene, og jeg går til frisøren altså sånn jevnt over "før jeg skal bære en unge til dåpen". Sånn siden yngste nå er 2,5 år, og jeg ikke har noen planer om å døpe flere sånn med det første planlegger jeg en tur før jul uansett, da.
Summene folk bruker på ting jeg ikke prioriterer handler jo om prioriteringer, så jeg lar meg ikke sjokkere, bare konkluderer at vi er i ulike faser. Vi har god inntekt, det synes jeg absolutt. (og nå som mannen min likevel ikke er arbeidsledig på mandag, så fortsetter det sånn!) men vi kom inn på boligmarkedet på et dårlig tidspunkt, i 2007 sånn rundtomkring en måned før alt begynte å falle, virket det som.