Sv: München - noen som vet noe
München er en herlig by! Du må ta deg en tur til det roterende tårnet i Olympiaparken. Englisher Garten er obligatorisk, der finner du også store biergarten og tyskere i läderhosen som spiller ompamusikk til alle døgnets tider Du må få med deg slottet Nymphenbürg, Marienplatz i sentrum er helt nydelig, her bør du få med deg klokkespillet i rådhuset altså. Og liker du kunst er Pinakothek og Glyptothek obligatorisk stopp også. Deutches Museum er det beste tekniske museumet jeg noen sinne har besøkt, det tok meg to besøk å få med meg hele. Også har du jo Viktualienmarkt rett ved siden av Marienplatz, god gammeldags markedsplass som bugner av godsaker Botanisk hage, dyreparken og Sea world er også morsomt.
Er du interessert i WW2, så er jo München nærmest nazismens arnested, og kan skilte med Feldherrenhalle hvor det mislykkede kuppet fant sted. Konsentrasjonsleiren Dachau ligger like utenfor byen, og tar du toget en snau time mot alpene, kan du besøke landsbyen Berchtesgaden hvor Hitlers hus Berghof lå, og det arrangeres utflukter til det såkalte Ørneredet. Jeg har vært der, og utsikten derfra var formidabel! En times togtur unna finner du Salzburg også, nok en fantastisk by.