|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Ungene er 3 år og legger seg ca 18.30. 90 prosent av kveldene sovner de før det har gått fem minutter. Føler rundt oss at vi legger våre tidlig og det er lite forståelse for det. Legger vi de stort senere så tar det lengre tid før de sovner og de våkner i tillegg enda tidligere. Nå våkner de variert, alt mellom 06 og 7.30, som regel rundft 06.30-07. Det er da de uansett må opp når jeg jobber; jeg jobber nattevakter og da må mannen levere de alene for å rekke jobb klokken 08. Det fungerer supert for oss. Vil heller ha en rolig kveld enn sen morgen. Men litt lei av at jeg omtrent må forsvare meg for hvorfor vi legger de så tidlig. Når jeg sier ca 18.30 så betyr det også at den godt kan bli 18.40 eller på ekstreme dager så tidlig som 18.20 - det kommer an på hvor lang tid det tar med kvelds, vask og pussing av tenner, lesing av bok, ja, og selvsagt humøret/trøttheten til ungene.
|
|
|
#2 |
|
Klar
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?
Jeg har ikke problemer med å forstå at det passer for noen barn å legge seg så tidlig. Det jeg IKKE forstår, er de som legger barna sine halv sju, og så klager over at ungene står opp før klokka 6 neste dag. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nok kanskje fordi du ikke har prøvd å ha sånne barn? Jeg legger barna mine tidlig, og de våkner tidlig. Legger jeg dem seinere våkner de like tidlig, eller muligens enda tidligere. I tillegg blir de sure og grinete hele ettermiddagen fordi de er trøtte. Hadde de sovet lengre når vi la dem senere hadde jo alt bare vært lykke, men sånn funker det altså ikke. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Klar
|
Joda, det jeg mener er vel at man kan vel ikke regne med å få både i pose og sekk. Altså barn som sover fra halv sju på kvelden, og i tillegg sover lenge på morgenen. Vår første kan sove lenge på morgenen, men til gjengjeld så er hun jo oppe mye av kvelden. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
En ting jeg alltid har syns er rart er hvorfor ikke foreldrene til ekstreme a-menneskebarn utnytter skiftet mellom vinter/sommertid til å snu døgnet til noe som er mer levelig? For når man skrur klokken frem så vil man jo kunne skru dem en time riktig vei uten å løfte en finger?
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Nei |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Det er vel nesten definisjonen på hårsår at man svarer på "slik gjør jeg det" som om personen skulle sagt "slik bør du gjøre det", fordi man har blitt "lugget" av "slik bør du gjøre det" altfor mange ganger.
Nei, som i hva? Jeg lurer oppriktig, altså. Det er jo smarte og lure folk som sliter med dette, og når man da får en "gratis" mulighet til å snu barnet bare ved å late som om man ikke har skrudd frem klokka, så antar jeg at de har en eller annen fornuftig grunn som jeg ikke forstår. I stedet ser jeg at de sporenstreks jobber med å få barnet i seng til den vanlige klokken 19 eller hva det er, og har etter en uke fått morgen klokken 0530 som før. I stedet for å bare vips, legge barnet 20, ikke snu det tilbake mot 19.
|
|
|
#8 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?For oss tror jeg ikke den overkten er sånn helt på bærtur. LilleVenn på 9, snart 10, legger seg sånn ca 21.30 og står opp 07.30. Så da sover hun som regel et sted mellom 9 og 10 timer. Hun forskyver glatt i helger og ferier. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ja, dette har jeg tenkt mange ganger. For det er jo logisk. Og siden vi hadde barn som i flere år stod opp 5, har vi forsøkt dette hvert bidige år. I minst åtte år. Men neida. Det virker som de har en innebygd klokke som også stiller seg selv siste lørdagen i oktober. Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg hater den dagen. Vintertid skulle være forbudt. (Kan jeg foreslå det for den nye regjeringen?) Ungene våkner like forbanna tidlig, det vil faktisk si tidligere, hele vinteren, helt til vi igjen stiller klokka siste lørdagen i mars. De sover (sov, de er store nå) jevnt over lenger i sommerhalvåret enn i vinterhalvåret. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Hertuginne
|
Fordi det ikke virker. Fordi hverdagen består av en rekke rutiner, skole/barnehage og jobb, måltider og andre aktiviteter og kroppen innstiller seg faktisk inn etter alle disse rutinene og vil da ha søvnen sin til normal tid etter en stund. Vi kan jo snu på det og spørre hvorfor de som sliter med å få ungene i seng ikke utnytter det faktum at vi stiller klokka den veien og se hva slags svar man får. Jeg forstår at du mener det i beste mening, men det er noe så inn i hampen irriterende når man får den der servert gang på gang, som om man ikke har tenkt på og forsøkt det selv. Jeg forstår godt hvorfor enkelt virker litt hårsåre når det kommer opp nok en gang.
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Polyanna, jeg skal prøve å ikke være for hårsår nå, eller tenke at det er ment som kritikk, men jeg har da vitterlig gjort det på samme måten som deg. Aldeles helt uten effekt. Det er faktisk mulig, enten du tror det eller ei. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#13 |
|
Søt og rar
|
Det skulle man tro, men det tok minsten her i huset bare 2 døgn å justere tilbake til kl. 05 presis sist vi skrudde klokka.
|
|
|
#14 |
|
passe nerd
Her er det ikke morgen før tidligst 06. Våkner de før det så får de beskjed om at det er natt. Sovner de ikke igjen så kan de iallfall ligge i senga si en liten stund til. Det problemet har vi ikke særlig ofte, den bikker som regel 06 før de våkner. Nå i helgen f.eks sov de begge dager til 7.20. Vi "klager" over at vi må opp tidlig men legger også til at slik er det bare med små barn. Vi er innforstått og enige om at det er best med rolige kvelder enn sene morgener, det er det som også fungerer i hverdagen. Men nå høres det ut som de legges fordi vi er leie men det er jo for at det er det som fungerer best. Senere legging har vist seg å bare føre til mindre søvn totalt for dem.
|
|
|
#15 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hos oss er det heller ingen som står opp før seks. Storesøster har kommet dit at kanin-klokka fungerer veldig fint, men før var det en evig roping på oss dersom hun våknet før det var "lov" med morgen. Lillesøster på såvidt ett år tar vi heller ikke ut av soverommet om hun våkner tidlig, men vi voksne får jo ikke sove likevel dersom hun våkner og "styrer". |
|
|
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Og det er ganske tydelig ut fra det du skriver at du aldri har hatt problemer med barn som faktisk våkner tidlig. Prøv å fortelle et barn på under halvannet at det er natt når det vil opp fem. Det er ikke rett fram altså. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
passe nerd
Pass på hvem du vifter rødt flagg til.
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Jeg vifter rødt flagg til alle som mener det bare går an å fortelle barn at det er natt |
|
|
|
|
|
#19 |
|
passe nerd
Jeg har ikke sagt annet enn at jeg forteller mine det er natt, at de magisk alltid sovner igjen er noe helt annet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|