Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-13, 19:02   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook, "perfekte" fasader og mobbing i arbeidslivet

Altså, jeg skryter på Facebook. Feks over min datter, som jevnt over er utrolig flink og hjelpsom. Jeg skryter fordi jeg vil vise hvor stolt jeg er av henne. Det er selvfølgelig en del dager jeg kunne tenkt å kaldkvele hele ungen, men je henger henne selvfølgelig ikke ut på Facebook. Men tar det som en selvfølge at alle forstår at det å ha en 13-åring ikke alltid bare er en fest, men at man bare rett og slett ikke forteller om det på Facebook.

Gammel 30-09-13, 19:10   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar også for gitt at folk skjønner at det er flere nyanser i livet mitt enn glad familie på hyttetur og vakre blomster i bedet, liksom.

Jeg ser for meg potensielt omstendelige statusoppdateringer: "Koser oss på hytta i høstferien! (Men mannen er grinete fordi han har vondt i ryggen, så det er ikke SÅ bra med oss, altså!)", "Endelig fredag og nå skal vi jammen kose oss med god mat og en fin film! (Men jeg har gått opp to kilo denne uken og ble ikke invitert med på jentetur til London, så alt er ikke bare fryd og glede, altså!)"

Gammel 30-09-13, 19:18   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg for min del er mest lei av alt fokuset på hva som er feil å legge ut om på SoMe. Særlig i sosiale lag har det en tendens til å bli mye diskusjoner ala 'herlighet, såååå du hva hun la ut?!?'. Matt, ja. En god beskrivelse.

Helt enig med deg! Jeg frigjør meg så godt jeg kan fra tanken på potensielt surmagede kommentarer blant folk som får opp mitt på newsfeeden og de eneste vurderingen jeg tar, er at jeg ikke eksponerer andre uten tillatelse og at jeg kan stå for det jeg sier til alle og enhver (har familie, venner, kolleger, elever, sjefer, barnas venners foreldre og gudoghvermann på vennelista - for meg er FB en høyst offentlig sosial arena og ikke et sted kun for den indre kjernen) - utover det ønsker jeg å være autentisk og ulike folk synes sikkert jeg er slitsom på ulike måter (FOR politisk engasjert, FOR opptatt av Meningen med Livet, FOR glad i å poste bilder, FOR glad i å poste geniale Quotes, FOR opptatt av å være morsom, FOR aktiv & whatnot). Her går det faktisk ikke an å please alle. Da blir det som tegningen under:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Pleasing everybody.jpg (77,3 KB, 178 visninger)
Gammel 30-09-13, 21:21   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Altså, jeg skryter på Facebook. Feks over min datter, som jevnt over er utrolig flink og hjelpsom. Jeg skryter fordi jeg vil vise hvor stolt jeg er av henne. Det er selvfølgelig en del dager jeg kunne tenkt å kaldkvele hele ungen, men je henger henne selvfølgelig ikke ut på Facebook. Men tar det som en selvfølge at alle forstår at det å ha en 13-åring ikke alltid bare er en fest, men at man bare rett og slett ikke forteller om det på Facebook.

Det oppsummerer mine tanker om det også.

Nå kjenner ikke jeg så mange 'superperfekte' - de fleste skryter litt og skjeler litt til de ikke så perfekte sidene av livet. Kanskje er det flere bilder fra spennende turer enn ellers, det er jo kanskje ikke så mye spennende å berette om fra en grå hverdag.

Jeg baker ikke så utrolig ofte, men får jeg til noe som blir bra så kan det hende at jeg legger ut et bilde. Sånn for dokumentasjonen. Regner jo med at i alle fall de som kjenner meg ganske godt vet at det ikke er en hverdagslig hendelse.

Gammel 30-09-13, 21:28   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg er her også, men jeg tenker at når kakebaking med verdens beste unger, og <3 <3 <3 hjemmekos og barnehagefri og kosing <3 <3 er det det utelukkende går i, tenker jeg ofte for meg selv, er det bare jeg som har lyst å kaste mine ut i snøen? Skryt - ja, uthenging - nei, men når det er så mye skryt og lykkestatuser at det oppdateres om ikke flere ganger daglig, men hver dag, tenker jeg er jeg unormal som ikke orker eller "er der" alltid. Jeg er ikke misunnelig, for jeg kunne selvfølgelig ikke tenke meg andre unger enn mine egne. Som regel, jaffal.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 21:48   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes i stor grad folk legger for mye i hva andre skriver på Facebook.

Hun som kun oppdaterer været, vekta og ungenes feber har jeg blokka, resten får drøse på.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.