Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?
Selv om jeg så smått har begynt juleplanlegging er jeg enig i at handelsstanden begynner for tidlig. Jeg har ikke julestemning nå og kommer ikke til å spise julemarsipan eller drikke julebrus før nærmere desember (men kjøpesentrene her pynter heldigvis ikke til jul før november, og da synes jeg det er greit). Julepynten kommer opp lille julaften og går ned igjen dagen før jobbstart. Jeg nyter både forberedelsene og selve julen. Vi har også en barnebursdag i begynnelsen av desember, så fram til da blir det jo litt begge deler før julestemningen tar av etter bursdagen.
Ellers tenker jeg at det er unødvendig å snakke om hvem som stresser mest eller minst, eller hvem som liker julen mest eller minst. Det viktigste er ikke når man starter eller hva man gjør, men at man gjør det som er viktig for en selv og familien sin. Vi liker å planlegge i god tid, vi liker å vente med julepynten til lille julaften og har ikke behov for ha alt av julestas framme hele desember, vi liker julekaker og baker mye til jul, vi liker pakkekalendere og vi liker at både voksne og barn får julegaver. Ingenting av det vi gjør er det minste stress. Om andre synes enkelte ting blir for mye, eller rett og slett er helt uinteressante, for dem og velger å kutte ut er det jo ikke noe problem. Man velger faktisk helt selv hva man ønsker å gjøre og når uten at man trenger å mene så mye om de som gjør det annerledes.