|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneTurnusforeldre og andre med ubekvemme arbeidstider har stort sett fri om sommeren. De får av og til et par dager fri i forbindelse med høst- og vinterferie samt noe fri jul og påske. Det går ofte bra, men risikoen er der for at det faller veldig dårlig ut. Ikke så mye i forbindelse med sommerferien, de fleste får fri da, der er det andre yrkesgrupper som har større utfordringer, men i forbindelse med jul, påske, høst- og vinterferie. Jeg er enig med Esme: Enten trenger unger fri, da må man sørge for at alle får, eller så trenger de ikke fri og da kan man like godt fjerne disse feriene midt i året.
|
|
|
#2 |
|
I mål
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Det er da ikke sånn at ingen av disse yrkene lar seg kombinere med et familieliv. Det er også veldig stor variasjon fra arbeidsplass til arbeidsplass innenfor et yrke, og folk vil ha ulik terskel for hva som er greit for en selv og egen familie.
Det er et ekstremt system i skolen for dette, og det brukes enorme ressurser på det både sentralt og lokalt.
Jeg kjenner jeg blir målløs over at du seriøst mener at det er samfunnets ansvar å sørge for at våre barn får de fridagene de trenger. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Nei. Nå må du skille mellom individnivå og samfunnsnivå. På individnivå har jeg ansvar for å gjøre det beste utav situasjonen vi er i for mine barn. Det betyr ikke at jeg kan ha en mening om at skole og barnehage eller andre samfunnsordninger kunne værtannerledes organisert for at hverdagen skal bli bedre for flest mulig. Og jeg mener at måten skoleruta er lagt opp på hører hjemme i en tid vi for lengst har forlatt.
|
|
|
#4 |
|
Drømmer
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneLeste den artikkelen her nå om de nye reglene skolene i Oslo har, der far sier han vet om flere foreldre som sier de vil sykemelde barna. Legger den inn i tråden jer, siden det handler om permisjonsregler. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Det er jo garantert noe som kommer, og akkurat det er kjempeskummelt. Hvis man ikke får ferie så kaller man det sykdom? (Og så kommer det krav om legeerklæringer etterpå garantert. Jeg håper fastlegene setter ned foten om de får det tredd nedover seg).
|
|
|
#6 |
|
Smugleser
|
Det som er så innmari synd med det er at foreldre i praksis lærer barna sine å jukse, i tillegg til å miste all respekt for systemet og reglene. Det er det samme med de som da spekulerer i at skolen ikke har andre sanksjoner enn å skrive ut elevene om fraværet passerer 14 dager; det blir litt sånn at siden det i realiteten ikke har noen konsekvenser, så hever jeg meg enkelt og greit over regelverket, og drar likevel. Jeg tipper at de fleste barn nokså raskt får med seg regelverket, og dermed også holdningene rundt.
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
Det håper jeg også at legene gjør. For meg høres det helt tullete ut å sykmelde barnet fordi vi ikke får fri sånn vi vil. Det hadde ikke ramlet meg inn å tenke tanlen engang |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det var ikke vaskehjelp Johnsen som syntes at jeg var usmakelig da jeg skrev det om torsdagshøttah i tråden.
Selvsagt. Sykmelding er løsningen på det meste når man ikke får det som man vil, visste du ikke det? Den skal tidlig sykmeldes som god NAVer skal bli. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det var jeg som syntes torsdagsreise-til-høttah-lommentaren din var usmakelig og skivebom - og nei, jeg er ikke vaskehjelp Johnsen - men jeg har jobbet ganske mange i turnus og vet litt om hva det innebærer. Jeg synes kommentaren var usmakelig fordi du 1) generaliserer og 2) tydeligvis overhodet ikke har tenkt over det Polyanna sier - at folk faktisk jobber der de er - de er ikke late drog som gir f. selv om de skulle finne på å reise en tur til hytta en torsdag. Og det er faktisk slik at hvis vi skal ha et samfunn hvor tjenester stadig er mer tilgjengelig, så må noen jobbe på de ubekveme tidspunktene. Skal poliklinikken på sykehuset ha oppe til 1900 må legen, radiografen og radiologen og sykepleieren også jobbe lenger. Ergo er det faktisk slik at det er mange i samfunnet som har ubekveme arbeidstider. Selv om det også er stadig fler som kan ta med seg kontoret dit de er.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 25-09-13 kl 14:19. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Her sier du det som jeg reagerte på, siden vi nå bruker tid som sikkert kunne vært brukt til noe bedre til å finne frem hverandres tidligere utsagn i denne tråden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bor også i et område med mange familier med god økonomi og jaggu drar ikke mange på hytta etter lunsj på fredag. Jeg tror ikke jeg forrige skoleår hadde en eneste sistetime på fredager med full klasse. Mye hyttefaring.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|