Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 14:23   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, skole er ikke en straff, reglene om å ikke kunne søke barnet fri, er det.

Det der er ein retorikk du ikkje får meg til å gå med på. Ikkje i det heile tatt, faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvorfor kan man ikke forvente det?
Fri i skoleåret er ikke ferie, men en uke hvor foreldre har ansvar for ungenes opplæring og det skriver man under på. Da må det da sannelig kunne forventes at elevene møter sydenbrune opp på tentamen dagen etter at de kommer hjem.

Jeg synes skolen godt kan forvente at ikke elever tas ut av skolen under viktige tentamener, men at man skal få avslag på alt med unntak av død ellers i året synes jeg er i overkant rigid og tenker at det lett kan undergrave det man ønsker å oppnå.

Eg har prøvd å kalle inn til tentamen dagen etter ureglementært fråver. Det fører ikkje til oppmøte, bare dobbelt opp med papirarbeid, fordi ein må skrive nye brev, nye innkallingar og lage nye oppgåver. Responsen er som regel:
- Jammen jeg har akkurat vært på ferie, dessuten har jeg en enda viktigere kjemiprøve dagen etter og jeg kan ikke ha prøver to dager på rad.

Nå har elevane sin interesseorganisasjon fått gjennomslag for at a) det ikkje skal vere maksgrense for fråver og b) at det er læraren sitt ansvar å skaffe vurderingsgrunnlag på elevar dei ikkje møter. Skulen svarer med å stramme inn reglar på andre område, for å forsøke å løyse eit stadig veksande problem, og det blir sett på som rigid.

Er det ingen som ser at fråfallsprosenten i vidaregåande opplæring er eit stort samfunnsproblem, som både tar ressurser frå flinke elevar i skulen og andre trengade i NAV-systemet etterpå? Vi har nå eit tiår kor dette bare har auka. Teoretiseringa av yrkesfag er ein forklaringsmodell, men eg trur jammen samfunnet sine haldningar til skulen er ein annan. Korfor skal ressurssvake elevar skjønne at skulen plutseleg er viktigare enn LAN-party og festing, når foreldrene meiner at ferie er vikitgare enn skule? Eg ser på denne innstramminga som ei forebyggande innstramming, fordi verken elevar eller foreldre viser seg verdig den tilliten dei har fått dei siste åra.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.