Sv: Heikki Holmås sin tweet
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Vet du, jeg tar faktisk de aller fleste jeg syns behandles på en uakseptabel måte i forsvar. Jeg er en sterk tilhenger av Voltaires tilnærming til ytringsfrihet. Det betyr ikke at jeg forsvarer politikken de fører, men jeg mener de har rett til å ta avstand fra de mest ytterligående høyreekstremistiske holdningene og bli trodd på det. Så får vi se om ord blir til handling og de evner å sitte fire år i en regjering som (forhåpentligvis) ikke er med på de aller mest fremmedfiendtlige forslagene. Hvilket jeg ikke tror med et såpass sterkt Venstre.
OK, å ta Frp i forsvar var ullent av meg; jeg mente ta samarbeidet i forsvar. Jeg syns det er merkelig at mennesker som for ikke alt for lenge siden sa at et samarbeid med Frp var fullstendig uaktuelt, at de var skremt over politikken deres og støtten partiet hadde, nå forsvarer et slikt samarbeid, maser om at de er et legitimt parti osv. osv. Det hadde i det miste vært bedre om man sa at man syns et slikt samarbeid var helt jævlig, men man beit i det sure eplet for å få makt.
Og angående ta avstand fra høyreekstremisme: Det er vel nettopp det de ikke er supergode til (med vilje). Men de vil tydeligvis veldig gjerne at andre skal gjøre det for dem, for da beholder de både velgerne som syns brunsnusk er ekkelt, samtidig som brunsnusket ikke blir snurt og forlater partiet. Jeg syns de kunne begynne ryddejobben selv først, så kanskje det hadde vært litt lettere å hjelpe dem.