Sv: Barbie som rollemodell
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
Man kan jo bare kjøre en undersøkelse på jenter/kvinner hvor årsaken til problemer rundt kropp/mat kommer fra, og høre hva de sier. Jeg vil overraskes veldig om Barbie ble dratt fram.
Men kroppsfokuserte mødre derimot, det er usunne greier. Sånne som kritiserer seg selv og andre, snakker om 'tjukk' som noe syndig og skammelig, de som alltid slanker seg, og som kommenterer hva som spises, som er opphengt i vekt med barn til stede, og som legger ansvaret over på barnet for egen helse. Disse burde man slutte å produsere. Det verste med disse er at avkommene arver disse holdningene, bringer dem med seg til skolen, og overfører dette til jevnaldrende. Og så har man det gående.
Nei takke meg til en stum Barbie som kan pakkes bort når interessen går over. En liten fase med rollelek, der man kan bearbeide inntrykk og verden.
Det ville overrasket meg også. Men den er ett av veldig mange impulser som formidler noe om hvordan unge kvinner skal være. Man kan ikke si at den konkrete hm-reklamen, den Topp-forsiden, den ene musikkvideoen eller Barbie har ført til et sykelig kroppsfokus hos jenter og unge kvinner. Men summen av dette, som unge jenter eksponeres for fra de er relativt små, må nødvendigvis gi dem et blide av hvordan den typiske kvinnen er og hvordan man helst skal de ut. Jeg tenker i alle fall det.
Så er jeg selvsagt helt enig med deg i at slike holdninger mødre måtte utsette sine barn for ikke er bra. Overhode ikke. Jeg vil tro det kan ha sterk påvirkning på mange barn, og ekstra sterkt vil jeg tro det er når mor forfekter det skjønnhetsidealet de har blitt eksponert for gjennom media (og leiker). Og igjen kan man spørre seg hvor disse holdningene og dette fokuset hos mødrene har kommet fra.
|