Sv: Å skaffe seg hund
Opprinnelig lagt inn av Molo, her.
Herlige tråden. 
Hvordan skal jeg få min mann på glid? Vi er fire andre i familien som alle vil ha en liten hund, mens han sier plent nei. 
Dere låner en veldig søt, røytefri, passe stor og veloppdratt hund. 
Opprinnelig lagt inn av liefje, her.
Med "sperre inne" som jeg skrev over ift. bur, mener jeg at dören lukkes, men den er kanskje aapen? Om de sover i et bur med et teppe e.l. i bunnen eller i et saant kosehus som jeg viste bilde av, blir jo omtrent det samme hvis dören er aapen. Stenger dere? Hvorfor?
Vi stenger for at hunden ikke trenger å gå rundt på natten. Jeg tror neppe han skulle ha gjort det ellers heller, han liker å være i buret, samme sak når vi er borte. Vi har vært heldige og har ikke hatt valper som har gjort så mye ugang (som å spise på skor, møbler, lister etc etc), men han hadde nok gjort en del ting som vi ikke ville at han skulle gjøre uansett som valp. Mannen min jobber hjemme i perioder og da går han og legger seg i buret ca 9.30 og sover stort sett hele dagen til 15.00. Da med åpen burdør. Men når vi ikke er hjemme så er buret låst (han veier som sagt 2,5 kg og har et bur i størrelse bokser). Han går helt frivillig og uten at vi ber ham om det, inn i det buret når vi går på morgenen og har helt åpenbart ikke noe negativ følelse for det. Ofte er det noen hjemme så han er meget sjelden i låst bur fra 8-16.30 (vi har en tidligere au pair som bor i hybel hos oss og hun studerer og er mye hjemme på dagtid).
Det er vårt valg, men uansett så tror jeg det er veldig lurt å la valpen bli vant ved bur så at den oppfatter det som noe positivt. Vi har nettingbur både inne og til bilen og syns det er bedre enn plastbur som vi hadde til vår tidligere hund. For øvrig står bilburet til tider inne og da kan det skje at han går og legger seg i det i stedet for det stor på kvelden, vel vitende om at det også blir låst. Når han skjønner at vi gjør oss klare for kvelden så går han inn i buret.
Jeg er usikker på om min hund hadde likt en slik "igloo" ettersom den ikke ser noe als ut. Hunden liker å se ut og være med på dagtid er vår erfaring så vi har vanlige myke senger til ham da.
|