|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Samfunnsøkonomisk er det samtidig en del studiesteder som bør gjennomgås i henhold til hvor mange som tas opp til studiene i forhold til samfunnets behov.
|
|
|
#263 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingGulrot i form av mer sosialstønad? Når man har et system som allerede betaler så hodt at folk foretrekker stønad framfor å jobbe 50%?!
|
|
|
#264 |
|
|
Jeg tenker at dersom ordningen skal fungere for de som virkelig ikke fungerer så bør det være en liten forskjell på det å delta i ordningen og det å droppe ut. Siden det å kutte ut stønad til livsopphold ikke er veldig smart for samfunnet vil det ikke ha noen konsekvens å droppe ut. Jeg tror det er lurt at det har en eller annen form for konsekvens. Hvis ikke blir det vanskelig å kalle det krav. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Skulle få det i form av bostøtte når det ble funnet leilighet.
|
|
|
#267 |
|
Jo, men dette var vel da regnet som trygd pga. en viss opptjening året før. Aktivitetskrav? Ikke noe ut over å skrive søknader.
|
|
|
#268 |
|
|
Men da blir dette noe annet enn den gruppen H og FrP vil gi spade i hånden. |
|
|
|
|
|
#269 |
|
Leser
|
Vil ikke virke for flisespikkete, men i og med at vedkommende du snakker om ikke har mottat sosialstønad, så er jo ikke h*n relevant i diskusjonen. For å sitere Darlingen fra en annen diskusjon: "Hvis vi hadde hatt vin, kunne vi hatt ost og vin i dag. Ja, hvis vi hadde hatt ost, da" (etter hukommelsen)
|
|
|
#270 |
|
Librocubicularist
|
Eg synest det er spesielt at 12 av 14 får trygdeytelsar framføre å gjere lite relevante jobbar. Og sjølv om utvalet er lite og anekdotisk, har eg inntrykk av at det gjenspeglar ein tendens. Dette er ein tendens eg meiner å ha observert både blant elevar i vidaregåande skule og i studietida. Eg trur at for folk under tretti er terskelen for å vere frisk og rask og søke på drømmejobben, medan ein får sosialstønad eller dagpengar låg. Og det er denne antakelsen eg baserer det eg seier i denne diskusjonen på.
Eg trur det vil koste å organisere. Men vil det koste meir enn den situasjonen vi har nå, kor 40% av trygdemottakarane er arbeidsføre og friske folk?
|
|
|
|
#271 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hva vet nokon om hvorfor? Hva som måtte til? Hva de tenkte om p måtte motta sosialhjelp? Jeg gjentar: man får ikke sosialhjelp slengt etter seg. Man må selge bil og andre eiendeler. Jeg synes ikke debatten berikes av slik fordi jeg hatobjekt for p tro at 12 av 14 av nokonsi medstudenter kynisk og hemningsløst utnyttet systemet. Alle har en historie. Arbeidsledighet trigget depresjon, kanskje det var tøft for noen av dem å ikke få jobb etter lang utdanning?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen Pøbelsara, viss arbeidsløyse trigger depresjon, korfor er det då eit problem å stille høgare krav til folk som er friske og arbeidsføre? Det må jo vere betre å ha ein jobb, enn å vere arbeidsledig og deprimert. For det er denne gruppa eg forsøker å snakke om, men eg blir heile tida møtt med tenk-på-dei-sjuke-og-rusmisbrukande.
|
|
|
|
#273 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking[quote=pøbelsara;3783120]Hva vet nokon om hvorfor? Hva som måtte til? Hva de tenkte om p måtte motta sosialhjelp? Jeg gjentar: man får ikke sosialhjelp slengt etter seg. Man må selge bil og andre eiendeler. Jeg synes ikke debatten berikes av slik fordi jeg hatobjekt for p tro at 12 av 14 av nokonsi medstudenter kynisk og hemningsløst utnyttet systemet. Alle har en historie. Arbeidsledighet trigget depresjon, kanskje det var tøft for noen av dem å ikke få jobb etter lang utdanning?[/quote] |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingPøbelsara, jeg synes vi har er stort samfunnsproblem om folk blir så deprimerte av å ikke få akkurat den jobben de ønsker med en gang, at de ikke orker å jobbe med noe annet i mens.
|
|
|
#275 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingEg veit for øvrig sjølv at eg lett kan bli lettare deprimert av å ikkje gjere noko som opplevest som nyttig, etter langvarig sjukdom. Det einaste som hjelp, for min del er i alle fall å finne meg noko å gjere som opplevest som nyttig. Nå er eg kanskje anekdotisk igjen, eller speler på eigne erfaringar og det kan ein jo ikkje gjere, men eg skjønner ikkje logikken i at det er betre å ikkje stille krav til folk som er i ferd med å falle utføre.
|
|
|
|
#276 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg synes fremdeles det er stort rom for å ta seg sammen i verdens rikeste land. Men meningen min er selvsagt bare basert på synseføling og anektdotiske bevis. |
|
|
|
|
|
#277 |
|
Borte
|
Noe annet skulle tatt seg ut i verdens rikeste land.
|
|
|
#278 |
|
nei, så lenge han bodde her ble det ikke til det. Poenget blir i forhold til diskusjonene som har vært i tråden om de som har ventet på drømmejobben.
|
|
|
#279 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg ble oppringt av en hudhenter og har nå håp om å slippe snømåking.
|
|
|
#280 |
|
Bedreviter
|
Jeg tjente opp rett på dagpenger de siste årene av mitt studium, siden jeg tjente godt på sommerjobbene mine mens jeg var student og hadde studentassistentjobb i semesteret. Ikke at jeg ville kunnet leve fett av dagpenger etter endt studium, men bedre enn jeg kunne levd av sosialstønad i det minste. De fleste av studentene jeg omgir meg med tjener nok på sine sommerjobber til å komme over minstegrensa for dagpenger.
Hvis jeg hadde blitt arbeidsledig i dag, hadde det vært helt uaktuelt for meg å ta en jobb som "snømåker" i morgen, for å fortsette begrepsbruken fra tidligere i tråden. Det ville innebært en markant nedgang i inntekt, og det ville hindret meg i å jobbe effektivt for å skaffe meg en ny jobb. Og det ville vært helt i strid med intensjonen med dagpenger å sette en person med mine kvalifikasjoner til å måke snø med spade, fremfor å bruke tiden til å finne nytt, relevant arbeid. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|