Sv: Hvilken skole vil DU ha?
Vi skal heller ikke glemme at i en del andre land, f.eks Frankrike så har de en helt annen kultur. Læreren er mye mer autoritær og kanskje fører det til færre diskusjoner og demokrati i klasserommet (?). Jeg synes at vi først og fremst i Norge skal sette oss et mål for hva og hvordan vi vil at den norske skolen skal fungere. Hva er det vi ønsker å måle, er det kun resultater eller er det andre verdier som en får med seg i skolen som kanskje ikke er så målbart, men likevel svært viktig. hva med trivsel på skolen? Ang trivsel så skårer Norge faktisk veldig høyt (ifølge ped-lærer)
En del av de landene vi sammenligner oss med, tar de med alle elevene eller velger de. La mange elever stå utenfor denne testen. Jeg har hørt at det siste er tilfellet.
For all del, jeg mener man skal stille krav til lærere og at de også blir målt utifra visse kriterier slik som ellers i næringslivet. Men vi skal huske at det er mennesker lærere jobber med og ikke ting, og at det derfor bør utføres på en skikkelig måte. Per i dag, så synes jeg lærere får altfor mye dritt i måten de blir hengt ut . Svært ofte er det mange årsaker til at evt resultater uteblir. Som f.eks manglende kvalifiserte lærere og for lite ressurser.
Som en digresjon, så kan jeg nevne at jeg går på lærerhøyskolen, og allerede nå i utdanningesløpet er det flere som lurer på hva annet enn lærer man kan bruke utdannelsen til....
|