Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Det er valgkamp.
For det første så sauset de sammen forskjellige stønader og for det andre så lurer jeg veldig på hvordan nå dette skal administreres. For langtidsmottakere av sosialhjelp finnes det muligheter for kvalifiseringsstønad og der er det aktivitetsplikt. Uføre, AAP og sykepenger er trygd pga sykdom. Man har plikter som mottaker av sosialhjelp pr idag også og man kan fint sette vilkår. Så det er ikke regelverket. Men mange av de som mottar sosialhjelp fungerer skikkelig dårlig. Vanskelig med oppmøte, skakkkjørt økonomi med flust av gjeld, sliter med rus og psykiske lidelser, fattige innvandrerfamilier som sliter med språket, mennesker som sliter med angst, folk uten boevne omtrent.
Hvor skal de nå arbeide? Hvem gjør arbeidet om de ikke møter? (og jeg skal LOVE at det kommer til å skje veldig veldig ofte) Hvem skal registrere hvem som møter opp, hvilke følger skal det få for vedkommende? Stans i husleie sånn at de står uten til slutt? Hvor skal grensen gå? Skal de da komme ned hver dag for matbonger om de ikke møter opp for å gjøre sin plikt? Ingen blir rik på sosialhjelp og du befinner deg nederst på rangstigen. De som trenger det for en kort periode sånn mellom studier og jobb f.eks er jo ikke problemet. Det er jo ikke de man "vil til livs".
De eneste jeg kan ser for meg at man klarer å skremme vekk med et sånt tiltak er de unge som kanskje finner det bekvemt i en kort periode. Men de er ikke såå mange altså og de får veldig veldig lite i løpet av en måned. De finnes det også en del ordninger og oppfølgingstilbud til. De burde heller vært styrket sånn at man kunne vært enda tettere på med jobbsøking og samtaler.
Og om det ikke skal ramme alle mottakere så lurer jeg på hvem som skal slippe og hvem som må.
Jeg er absolutt for styrking av tilbud og tiltak, men ikke sånn som dette er fremstilt. Tilbudene må være hjelp til å komme seg videre for den enkelte. Og noen ganger er vilkår om oppmøte på kurs eller tiltak helt rett fordi det fører til endring i positiv retning,men sånn som dette er fremstilt høres det ut som man vil at folk i nød skal føle at de står med lua i hånda enda mer enn de allerede gjør.
|