Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Jeg må si at jeg forundres litt over at forslaget kontant blir avvist med hånlatter.
Hvis man ser bort i fra at utspillet selvsagt er tabloid og satt på spissen, og-går jeg ut fra og håper jeg- det ikke er meningen at du og jeg kan nyte en lang frokost mens vi "ringer en sosialklient" for å måke bort snøen fra oppkjørselen vår så vi kan komme oss på jobb, så synes jeg da slett ikke det er noe galt i å se nytteverdien i mennesker? Spesielt ikke med tanke på hvor mange arbeidsføre mennesker som faller utenfor arbeidslivet og hvor store utgifter vi har og kommer til å få på velferdsbudsjettet i årene som kommer. Jeg mener ikke at dersom man vil motta sosialhjelp må man værsågod måke snø eller plukke søppel 8 timer dagen, men jeg ser for meg mange ordninger som kunne være langt mindre stigmatiserende. F.eks et visst antall timer utført valgfri samfunnstjeneste i uken for å gjøre seg kvalifisert til å motta støtten.
Jeg synes også det er rart at det å jobbe for sosialhjelp skal være mer stigmatiserende enn å motta sosialhjelp.
|