Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell vil ha økt friluftsliv blant barn og unge

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-13, 10:53   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell vil ha økt friluftsliv blant barn og unge

Jeg fikk skikkelig "valgflesk"-vibber av dette innspillet, men for all del, tanken er god. Nå er det nå likevel sånn at for de fleste i Norge så er det ikke tilgangen til frisk luft og natur som er utfordringen. De aller, aller fleste har kort vei til skog og mark, eller minst en park. Jeg vet ikke hva man skulle gjort for å stimulere til økt bruk, egentlig? Marka ligger jo der, og den er både gratis og lett å komme seg til.

Skole og utdanning og opplysning?

Kanskje turistforeningene skulle hatt veldig, veldig lokale grupper som kunne gjort noe i sentrale bystrøk? "Tøyen turistforening", for eksempel, som kunne arrangert faste søndagsturer med lav terskel? En gang i Botanisk hage, en gang til Akerselva, osv.?

Gammel 27-08-13, 11:06   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell vil ha økt friluftsliv blant barn og unge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg fikk skikkelig "valgflesk"-vibber av dette innspillet, men for all del, tanken er god. Nå er det nå likevel sånn at for de fleste i Norge så er det ikke tilgangen til frisk luft og natur som er utfordringen. De aller, aller fleste har kort vei til skog og mark, eller minst en park. Jeg vet ikke hva man skulle gjort for å stimulere til økt bruk, egentlig? Marka ligger jo der, og den er både gratis og lett å komme seg til.

Kanskje turistforeningene skulle hatt veldig, veldig lokale grupper som kunne gjort noe i sentrale bystrøk? "Tøyen turistforening", for eksempel, som kunne arrangert faste søndagsturer med lav terskel? En gang i Botanisk hage, en gang til Akerselva, osv.?

Yep, her er du inne på noe helt grunnleggende viktig tror jeg. Lav terskel - ikke gå ut fra at alle mennesker "liker" skog og mark, "friluftsliv" kan være så mye og mangt.

Gammel 27-08-13, 11:13   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Marka ligger jo der, og den er både gratis og lett å komme seg til.

I det radioinnslaget jeg hørte om dette var det vel også snakk om funksjonshemmede, eldre, enslige (som i ingen å gå tur med/vanskelig å orge helt på egen hånd mener jeg at jeg skjønte?), innvandrere og ... en ting til som jeg ikke husker. (Selv om jeg ser at overskriften på HI er barn og unge.)

Men med det i tankene kan man jo forstå at det kanskje ikke er så lett å benytte seg "marka-tilbudet" når det kommer til stykket, for alle. Det er jo ikke de som dingler fra trærne fra før og som har lav terskel på å komme seg ut denne typen tiltak er rettet mot

Og barn kommer seg ikke ut i frilufta uten at de har noen til å vise seg, ta dem med, gi dem lysten og trua. Om det så er foreldre eller aktivitetsledere eller speidern eller hva. Gratis utlån av utstyr (det finnes allerede, men bedre tilgang/bedre tilrettelegging/noen som kan vise hvordan), fellesopplegg, bedre tilgang på info om enkle turer, artige mål, aktiviteter, osv ...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bård vegar solhjell, valg2013

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.