Sv: Ja eller nei til OL i Oslo?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg tydeligere enn jeg allerede har gjort. Poenget er at det eksisterer penger (det er jo dette hele oljefond debatten dreier seg om), så hvis det blir bevilget statlige penger til et OL vil det ikke de pengene gå ut fra penger som allerede er budsjettert til andre formål.
Kanskje det er jeg som er utydelig. La meg forsøke på nytt.
AS Norge har en begrenset mengde med penger. Denne mengden med penger bestemmer politikerne hvordan de skal forvalte. Det er penger vi kan sies å ha "på bok" (Statens pensjonsfond - ofte omtalt som "Oljefondet") samt penger som kommer inn hvert år i form av skatter, avgifter og andre inntekter. Til sammen er dette de pengene AS Norge har å bruke av for å få AS Norge til å gå rundt fra dag til dag, samt sikre at også framtidige generasjoner skal ha noe å leve av.
Hvis man bruker opp mot 40 milliarder (jeg så en plass at budsjettet var på 37,5 milliarder - før sprekk), så må de pengene hentes fra et sted. Det betyr at mengden penger som AS Norge har å bruke av reduseres med 40 (eller så) milliarder.
Hadde jeg følt at det var viktige ting å bruke penger på, så hadde det vært så sin sak. Men dette bare ER ikke viktig.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|