|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sparkingen av stortingsreferenten
Men dette er det jo ikke noe lokk på, Pedersen selv har jo fortalt alt dette i dokumentaren som kom like etterpå (NRK). De trodde Norge var under angrep, og at det var krig. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
This is normal!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenBare så det er sagt: Jeg klarer ikke forestille meg hvor forferdelig det må ha vært for de som var på båten. De så en politimann skyte uskyldige mennesker. Bare det bringer verden helt ut av likevekt. Jeg ser heller ingen hensikt i å diskutere om de tok "riktige" valg og om de burde handlet annerledes. Det er jo helt absurd. Men jeg tror som Polyanna at man ville vært tjent med mer åpenhet rundet det som hendte.
|
|
|
|
#64 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg tror ikke noen mener at så mange andre enn kanskje PST og deler av politiet skulle vært rigget for det. Men når det engang skjedde så er det nyttig og klokt å se på hvordan man håndterte det og ta det med seg i bagasjen til en annen gang noe forferdelig skjer.
|
|
|
#65 |
|
Glamorøs
|
Hvor drar du denne konklusjonen?
|
|
|
#66 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg mener at det har vært et lokk dels selvpålagt fra mediene, og et MEGET sterkt lokk fra AUFs side. Særlig på det som skjedde fra de gikk i båten og bestemte seg for å dra avgårde til den var tilbake på Utøya. Og at Stortingets beslutning om å ikke bruke referenten mer (tror ikke han var vikar, men hadde en sånn innkallingsfunksjon) er også eksempel på det samme lokket.
|
|
|
#67 |
|
Yes, we can!!
|
Hvilken konklusjon?
|
|
|
#68 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hvem er det du mener ikke har lært noe de burde ha lært? At kriseberedskapen og sikkerhetsrutinene til AUF er endret som følge av 22. juli, kan man jo se utallige eksempler på fra årets sommerleir.
|
|
|
#69 |
|
Glamorøs
|
Javel? Hvordan er det det? Beklager Polyanna, men jeg syns du virker litt ute på konspirasjonsteorividdene nå. Jeg greier ikke helt å få grep om hva du mener, rett og slett.
|
|
|
#71 |
|
Leser
|
Det er jo alltid et menneske inne i en rolle, slik er det jo uansett.
Det jeg mener er at det alltid kommer til en grense hvor langt rollen strekker seg (mandat). Og det er vel her de fleste argumenterer for at de må regnes som privatpersoner uten noe særskilt ansvar, Jeg mener at det ikke kan ligge i en slik rolle at man skal vite hvordan man skal forholde seg i en krigstilstand eller et terrorangrep. (Men jeg er som sagt enig i at det kan arguementeres for det begge veier)
|
|
|
#72 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
At AUF har meninger om hva, hvordan og hvorfor 22. juli debatteres offentlig, er helt forståelig. De har allikevel ikke makt til å sette dagsorden i media. Representanter for AUF har periodevis ikke ønsket å debattere fredning/gjenoppbygging av Utøya heller. Mener du de har lagt lokk på det også?
|
|
|
#73 |
|
Borte
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenDet står i artikkelen som linkes til i første innlegg at han hadde en vikarjobb.
Ellers så forundres jeg av at avstanden mellom det som faktisk skjedde på Utøya og argumentene for å "undersøke hva som skjedde på ferga for å trekke lærdom av det" er så enorm. Jeg kan ikke med mitt beste forsøk se at det finnes noen nyttig lærdom å trekke.
|
|
|
#74 |
|
Yes, we can!!
|
Nå er det jeg som ikke skjønner hva du mener.
|
|
|
#75 |
|
Leser
|
Personlig har jeg faktisk gått motsatt vei. Etter Utøya følte jeg veldig sterkt for å vite hva som skjedde, men nå har jeg (for min del) konkludert og da føler jeg ikke noe behov for å vite spesifikt hva som skjedde på ferga, jeg tror heller ikke det ligger noe sterkt læringspotensialet i å vite det. (Jeg tror heller at kritikken mot de som ville diskutere rett etter Utøya gjorde at det ikke ble noen diskusjoner, og nå kommer det frem. Men det er jo bare synsing fra min side.)
|
|
|
#76 |
|
Yes, we can!!
|
Sant å si tror jeg den nyttigste lærdommen her hadde vært å bare fått en skikkelig gjennomgang av hva som skjedde med en gang, på lik linje med de andre tingene.
|
|
|
#77 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenNå søkte jeg opp den gamle diskusjonen, og mener at denne er en annen enn dengang. Da handlet det om "egenskaper til ledere", hva man kan forvente av mot, osv., noe jeg syns inneholder mye mer førdømmelse enn "hva kunne vært gjort annerledes".
|
|
|
#78 |
|
Borte
|
Ja, jeg er enig i at den gamle tråden er styggere enn denne tråden.
|
|
|
#79 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg gjorde det samme, og er enig i det Polyanna.
|
|
|
#80 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenAngående hva man kan lære.
Jeg antar at de har dette nå. Har andre ungdomsorganisasjoner det? Burde de? Hva, i så fall? For hvilke organisasjoner? Hva bør slike instrukser inneholde rent konkret? Hva slags dilemmaer kan man komme opp i? Hvilke diskusjoner bør for eksempel en ledergruppe i en ideell organisasjon ha hatt på forhånd? Hvordan og hvor ofte bør man gjennomgå disse? Hvordan han man dialoger på dem? Skal det trenes på slikt?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|