|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sparkingen av stortingsreferenten
Jada, du har linket til denne kommentaren en gang før i tråden. Hva er det som står der som du finner så klanderverdig? Og jeg får fortsatt ikke helg tak i hva det er du ønsker deg. Spiller det noen rolle hva som hadde skjedd om båten ikke hadde reist, om den hadde snudd, om den hadde vært full, om Eskil Pedersen hadde blitt igjen? Ingen kan gi noen svar på det. Ingen har noe å lære av det som kan være nyttige for ettertiden. Ledere, rådgivere, deltakere i en ungdomsorganisasjon er ikke en del av landets kriseberedskap. Ikke en fegekaptein til en sommerleir i Tyrifjorden heller.
|
|
|
#42 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg tenker at en mulig konklusjon kan være at det var helt korrekt av de å ta ferja og komme seg bort fra Utøya. Dersom dette blir konklusjonen, vil det, tror jeg, løfte en bør av de som overlevde. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Make it count!
Nei, tvert i mot. Store deler av en kriseplan bør kun være kjent for de som må kjenne til den.
|
|
|
#44 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenMan kan fint lære av det som har skjedd og få retningslinjer på plass uten å diskutere enkeltmenneskers handlinger i media.
|
|
|
#45 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Ja, enig i det. Jeg blir provosert av at Polyanna mener Eskil Pedersen og de andre på båten er en god sak å diskutere igjen, ikke saken om referenten. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Tidsklemma
|
Jeg tror nok at mye av kaoset skyldes at ABB var utkledd som politimann. At man kan lære noe om kommandolinjer og kanskje få noen klarere roller i forhold til ansvar med tanke på andre situasjoner. Ja, tja, jo det tror jeg kanskje. Men dette er vel noe hver enkelt parti tar opp, og når det gjelder politiet og deres rolle så har jo granskninger der påpekt mange forbedringspunkter. Her håper jeg at man får på plass midler og gjør det som må til for å få både politi og hær i fungerende, samarbeidende beredskapsgruppe.
|
|
|
|
#47 |
|
Yes, we can!!
|
Denne artikkelen er den mest grundige gjennomgangen som er publisert (det jeg vet). Jeg finner ikke noe der spesielt klanderverdig, det er ikke det jeg sier. Jeg finner det klanderverdig at det må graving i egentlig ikke-offentlige avhør til for å få til denne gjennomgangen. AUF kritiserte denne artikkelen sterkt da den kom, ikke pga av innholdet - det vil de ikke kommentere - men at dette i det hele tatt ble offentligjort.
|
|
|
#48 |
|
Make it count!
Har du lest "Da terroren rammet Norge" av Kjetil Stormark? Hvis ikke, anbefaler jeg deg å lese den hvis du er interessert å i lære noe om hvordan kommandolinjene fungerte den dagen. Og ja, boka omtaler også ferjeturen i detalj. Det er absolutt mye å lære av hvordan 22. juli ble håndtert, spesielt i Forsvarsdepartementet, regjeringens kriseråd, Politidirektoratet, Politiets operasjonssentral, PD i Oslo og Hønefoss, Delta, HV og mange flere. Det er ikke fra den ferjeturen vi kan trekke den store lærdommen, altså.
|
|
|
#49 |
|
Yes, we can!!
|
"God sak å diskutere" er det selvsagt ikke. Men jeg tror den burde vært dekket, som alle andre områder. Så kunne man konkludert grundig og ordentlig og uten at man må bruke journalister og deres ymse måter å sette sammen informasjon på for å få et bilde av hva som skjedde. (Se f.eks. her for hva ABC-nyheter fikk ut av de samme kildene som Aftenposten: http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ukt-fra-utoeya)
|
|
|
#50 |
|
Yes, we can!!
|
Vi vet at mye sviktet. Jeg TROR ikke EP og kapteinen på MS Torbjørn gjorde det, men vet det ikke, fordi det ikke er gjennomgått på samme måte av andre enn ymse journalister og forfattere. (Jeg har bare skummet boken, den ligger der og roper til meg, men jeg har ikke orket).
|
|
|
#51 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenEllers så syns jeg at å avskrive voksne menn med lederansvar for en av Norges aller, aller viktigste politiske organisasjoner som "ungdommer" og "gutter" er nedvurderende og unødvendig.
|
|
|
#52 |
|
This is normal!
|
Ja, dette reagerer jeg på i denne diskusjonen. De var ikke tilfeldige privatpersoner eller ungdommer i denne situasjonen. De var faktisk ledere og ansvarlige for leiren. Men de var ikke ansvarlig for det ABB gjorde. Selvfølgelig ikke.
|
|
|
|
#53 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg trenger ikke å vite noe mer om de valgene som ble tatt i den gitte krisesituasjonen. Men jeg synes den stadig referansen til Eskil Pedersen som gutt blir veldig stakkarslig og feil, han er like mye mann ved de valgene han tok. Man trenger da ikke kalle en 27 åring en gutt fordi han valgte å redde seg selv i et kaos man fort kunne blitt skutt og drept i om man tok unødige sjanser. Det virker som man forsøker seg på en språktvist for å rettferdiggjøre, som om man ikke er moden nok til å ta en selvstendig avgjørelse som partileder og 27 år på baken! Sist redigert av emm : 13-08-13 kl 14:12. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Leser
|
Det er argumenter for begge deler.
|
|
|
#55 |
|
Men først, kaffe!
Ja, nettopp, jeg så ikke denne. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg har prøvd å la være å skrive hva jeg selv mener om avgjørelsene som ble tatt, fordi jeg ikke mener at det er viktig her, og fordi jeg ikke vet om vi har tilstrekkelig informasjon til å gjøre det. Det er likevel påfallende og interessant at jo mer som kommer frem (som for eksempel Aftenpostens grundige redegjørelse basert på graving - som ble sterkt kritisert av AUF) jo lettere er det å tenke at det som ble gjort var vurderinger av "hva er best" og ikke hodeløs flukt slik det kunne virke før Aftenposten valgte å grave.
|
|
|
#58 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg synes også det er rart, i etterpåklokskapens lys, og mene at ledere for en ungdomsorganisasjon skulle være rigget til å takle et terrorangrep, når ikke engang politi og forsvar var det i Norge den 22. juli. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
This is normal!
|
Hvordan da mener du?
|