Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-13, 17:24   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Milfrid, man kan strekke permisjonen over flere år og ta fri en dag i uka f.eks. Jeg ser vanskelig for meg ett eneste yrke der noe sånt er heeeelt umuuuulig, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 17:32   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Milfrid, man kan strekke permisjonen over flere år og ta fri en dag i uka f.eks. Jeg ser vanskelig for meg ett eneste yrke der noe sånt er heeeelt umuuuulig, altså.

Det betyr likevel at barnet må i barnehage tre mnd tidligere enn andre barn, all den tid noen må passe på ungen de fire andre dagene. Så da blir det mer prinsippet "pappa SKAL ha de ukene enn at barnet får far hjemme hos seg". Så velg ærlig, om man ikke får til mer enn en dag i uka over tre år så tenker jeg at man like gjerne kan la den som kan ta fri i strekk permisjonen.

Som sagt, det passer for mange, men ikke for alle. Og det kan la. Løse ved å ha forståelse for at folk som driver enkeltmannsforetak , hvor man ikke kan få en vikar, får overføre sin del til partner (det finnes jo mødre også Om havner i samme klemme, selv om problemet blir mindre der pga mindre øremerkede uker). Som du selv sier, der er jo ikke snakk om veldig mange. Så da klarer jeg virkelig ikke se problemet. Og så skulle jeg gjerne ha prikket Billa.

Gammel 02-08-13, 17:40   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner en del damer som driver for seg selv, og de har ikke vært tilbake på jobb dagen etter fødsel. Men jevnt over ser det ut til å sitte mye lengre inne hos folk å tape penger på pappaperm. Det er jo haugevis av damer som over mange år frivillig tjener lite. Jeg er klar over at det er forskjell på å redusere inntekten med 5000 i mnd vs 50 000 altså, men likevel. Og jeg er ikke bedre enn at jeg synes det er spesielt pussig da mor på den ene siden proklamerer stolt at hun mener TID er viktigere enn penger, samtidig som mannen jobber bestandig og tjener penger som gress.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 17:42   #4
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Som sagt, det passer for mange, men ikke for alle. Og det kan la. Løse ved å ha forståelse for at folk som driver enkeltmannsforetak , hvor man ikke kan få en vikar, får overføre sin del til partner (det finnes jo mødre også Om havner i samme klemme, selv om problemet blir mindre der pga mindre øremerkede uker). Som du selv sier, der er jo ikke snakk om veldig mange. Så da klarer jeg virkelig ikke se problemet. Og så skulle jeg gjerne ha prikket Billa.

Men Milfrid, denne diskusjonen har du og jeg hatt før. Og da var det dine barns far du sa det var bortimot helt umulig for å ta ut permisjon. Og han jobber slett ikke for noe enkeltmannsforetak. Han var bare veldig viktig der han var.

Poenget er at det ikke er vanskelig å finne grunner til at det er vanskelig å ta ut permisjon. Hvis man lager en haug med unntak, så vedder jeg på at de blir brukt for det de er verdt.

Min oppfatning er at holdningen har endret seg de siste årene. Det klages mye mindre over hvor vanskelig det er å få tatt ut permisjon enn før. Det har blitt høyere aksept for at pappapermisjon, det er noe man faktisk skal ha. Tror du det hadde kommet av seg selv? Det tror nemlig ikke jeg. Jeg tror ikke vi har kommet langt nok til at dette kan styre seg selv rett og slett.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 17:48   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Men Milfrid, denne diskusjonen har du og jeg hatt før. Og da var det dine barns far du sa det var bortimot helt umulig for å ta ut permisjon. Og han jobber slett ikke for noe enkeltmannsforetak. Han var bare veldig viktig der han var.

Poenget er at det ikke er vanskelig å finne grunner til at det er vanskelig å ta ut permisjon. Hvis man lager en haug med unntak, så vedder jeg på at de blir brukt for det de er verdt.

Min oppfatning er at holdningen har endret seg de siste årene. Det klages mye mindre over hvor vanskelig det er å få tatt ut permisjon enn før. Det har blitt høyere aksept for at pappapermisjon, det er noe man faktisk skal ha. Tror du det hadde kommet av seg selv? Det tror nemlig ikke jeg. Jeg tror ikke vi har kommet langt nok til at dette kan styre seg selv rett og slett.

Hehe, stemmer. Og jeg er fremdeles enig i at det hadde vært vanskelig å få til for Eksen min. Og synes ideologisk sett at man bør få bestemme selv hvem som skal ta permisjon eller ei. Selv om jeg ser behovet for at enkelte får et litt større insentiv til å ta ut permisjon enn de ville hatt om man ikke hadde fedrekvoten. Men jeg håper ar fedrekvoten er en ordning som på sine kan fjernes fordi det a) blir mer vanlig for kvinner å ha "manneansvar" og b) mer vanlig for fedre å ta ut permisjon. Jeg ser ikke noe poeng i at det nødvendigvis skal være 100% likt for alle. Det er vel trenden man vil endre?

Ergo tror jeg at fedrekvoten er et nødvendig onde. Og håper at den forsvinner til fordel for valgfriheten om ikke så veldig lenge.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:43.