Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Røyker du?
Ja 35 12,37%
Nei 248 87,63%
Deltakere: 283. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-13, 13:36   #121
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røyker du?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skal lete litt etterpå, for jeg siterte forelesning her. Men generelt er det ikke sånn at man flytter til et renere sted fordi man vil røyke et par sigaretter heller, så jeg tviler i grunnen på at jeg finner noe sammenligning av storby vs røyking da bosted ofte er noe man korrigerer for i slike studier.

Neida, det holder å vite at du har hørt det altså og jeg vet du har grunnlag for å si det du sier. Men jeg tenkte bare litt på det du nevnte om livskvalitet og ville bare sette det litt i perspektiver. Jeg mener å ha hørt det å bo i forurenset bymiljø gir mer skader en et par sigaretter daglig. Husker ikke hvor jeg har dette fra men det er jo fortsatt to forskjellige ting selvfølgelig.

Gammel 30-07-13, 13:42   #122
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

men jeg tror ikke du kan dokumentere at å være glad og fornøyd oppveier helserisiko fra kjente variabler.

Det tror ikke jeg heller, og jeg blir derfor overrasket når jeg hører om gravide røykere som visstnok har fått beskjed fra legen at det er bedre med noen sigaretter om dagen enn stresset som følger med røykeslutt. Jeg kan ikke forstå at røyking i svangerskapet kan forsvares på denne måten.

Gammel 30-07-13, 13:45   #123
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det tror ikke jeg heller, og jeg blir derfor overrasket når jeg hører om gravide røykere som visstnok har fått beskjed fra legen at det er bedre med noen sigaretter om dagen enn stresset som følger med røykeslutt. Jeg kan ikke forstå at røyking i svangerskapet kan forsvares på denne måten.

Men det finnes vel ingen leger som gir slike råd i dag?

Gammel 30-07-13, 13:53   #124
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det skulle man ikke tro, men det var et utsagn jeg hørte mer enn én gang mens jeg var gravid både i 2008 og i 2010/2011, altså ikke spesielt lenge siden. Men for alt jeg vet kan det være sannheten var bittelitt pyntet på. Noe de leste på internett eller har hørt andre si for lenge siden kan ganske enkelt bli til "legen min sa det" når man blir møtt med kommentarer fordi man røyker som gravid.

Gammel 30-07-13, 14:25   #125
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men det er nå virkelig forskjell på folk som tar en røyk eller to om kvelden eller i festlig lag og dem som bare røyker og røyker og røyker.

Det er forskjell på røykevanene deres, i hvert fall.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 14:49   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg har hørt på forelesninger, er at man i studier ikke har klart å finne forskjell på risiko utfra hvor mye man røyker, fordi folk flest ikke har et klart bilde av hvor mye de faktisk røyker (eller bevisst underrapporterer). Dermed er de studiene som har vist helsefare gjort på binært grunnlag - røyker eller ikke-røyker. Jeg tror imidlertid at de har klart å vise forskjell på sporadisk og daglig røyking.

Dette er også akkurat det samme problemet man har med kostholdsundersøkelser; folk underrapporterer konsekvent usunn mat. Som oftest ubevisst. Det er derfor vektklubber virker som slankekur.

:13 år på konferanser om diabetes og hjerte-kar:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 18:06   #127
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Nei. Og jeg har lagt merke til at spesielt sykepleiere ikke røyker synlig på jobb lenger. Før virket det som om alle sykepleiere røyket, nå virker det som det er helt slutt på det. Om det skyldes at det er mindre vanlig eller mer skjult vet jeg ikke.
l.

I mine første år som sykepleier ved St Olav så husker jeg at det satt ansatte fra 10 etg (Høyblokka) og nedover trappa som røyka. Stinka deilig når noen kom fra røykepausen.

Jeg har ikke direkte i mot at noen røyker men alle sneipene som ligger her og der synes jeg er heslig.
La merke til da vi var på stranda i dag at det var ingen sneiper. Herlig.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-13, 20:56   #128
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg tror at de fleste av dem som sier at "legen har sagt..." fornekter hva legen egentlig har sagt og omskriver det til noe som passer dem bedre.

Men en ting vet jeg, og det er at om jeg hadde vært en røyker så ville jeg i hvertfall ikke røyket i offentlighet under et svangerskap om jeg ikke hadde klart å slutte. Jeg ville sikkert ha smugrøyket, for det er virkelig "frowned upon" røykende gravide altså! Det tror jeg er noe av det aller verste jeg ser!

Gammel 30-07-13, 21:22   #129
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Uten sammenligning for øvrig:
Dette er faktisk til en viss grad sant når det gjelder heroinavhengighet (eller avhengighet til andre opiater/opioider). Man har økt risiko for abort dersom man gjennomgår abstinens.
Jeg kjenner ikke til at det gjelder andre typer avhengighet/abstinens. Bare digresjon altså.

Gammel 30-07-13, 22:07   #130
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Appelsin: Interessant, og noe jeg faktisk ikke var klar over. Jeg har forstått det slik at babyer født av kvinner som misbruker narkotika må avruses etter fødselen. Er dette da tatt med i beregningen når man da mener at det er bedre for en gravid narkoman å bruke (en begrenset mengde går jeg ut i fra?) narkotika under svangerskapet enn å slutte?

Gammel 31-07-13, 09:27   #131
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg røyter mindre nå enn jeg gjorde like etter ammeslutt, men stadig litt for mye.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-13, 14:52   #132
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg røyter mindre nå enn jeg gjorde like etter ammeslutt, men stadig litt for mye.

Ganske hårløs du nå da.

Jeg er nede i tre om dagen nå. Tok den siste i sta og har ikke planer om å kjøpe mer. Så forhåpentligvis er jeg ikke røyker nå.

Måtte bare få siste sparket i ræva rett og slett. Innlagt i 8 dager med alvorlig astma. Utskrevet i går, så nå må det bare gå!

Gammel 31-07-13, 17:02   #133
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Hihi! Jeg røyter som en hund, men jeg røyker ikke. Selv om jeg egentlig har litt lyst på en røyk.

Gammel 01-08-13, 02:16   #134
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg festrøyker og akkurat nå ferierøyker jeg. Etter endt ferie blir det plastermetoden (igjen) og det blir noen harde kvelder før det er over.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 11:49   #135
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Njaei. Jeg har røyket, og jeg har vært festrøyker i mange år. Men nå blir jeg så dårlig av de få røykene jeg tar at jeg tror jeg skal kutte det helt.

Hvorfor jeg røyket? Fordi det var godt, vel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 14:47   #136
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Jeg begynte å røyke da jeg var 14. Fordi det var kult. Fortsatte med det fordi det var godt.
Har sluttet begge svangerskap, men begynt igjen etter amming.

Nå har jeg vært røykfri siden februar, og trives utmerket med det. Jeg gikk gjennom en lang innstillingsprosess i forkant, og sluttet cold turkey. Ingen substitutter.
Som tobarnsmor, hyppig gressenke, student og i jobb, har jeg rett og slett ikke tid til å røyke. Og så har jeg lyst til å holde meg i live. (Har alltid hatt dårlig lungekapasitet, og er bombesikker på at jeg ville fått KOLS om kort tid, hadde jeg fortsatt.)

Dagene går utmerket uten at jeg har lyst på røyk, men i festlig lag er jeg aktiv passiv røyker.

Føler meg ferdig med å være fastrøyker, og har et relativt avslappet forhold til det. Tenker i grunnen ikke så mye over at jeg ikke røyker i hverdagen, når ikke disse appene minner meg på at det har gått så og så lang tid siden jeg slutta.

Fremtidsspådom: Om 50 år kommer røyking til å være en kuriositet. "Gjorde de virkelig det..?"

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 10:17   #137
Lisemor
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2013
Hvor: Rogaland
Lisemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har aldri røykt. Ikke smakt et eneste trekk. Har aldri fristet.

Hadde foreldre som røykte da jeg var barn, og det lukten var rett og slett grusom! Og enda verre var det da de hadde røykt ute rett før de satte seg i bilen. Gu for en stannk! Så jeg tror det gjorde at jeg aldri ble fristet.

Lisemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 19:36   #138
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

I helgen røkte jeg to røyk og nå kjennes jeg helt uttørket ut. Alt smaker askebeger og tungen er ekkel. Jeg tror jeg skal slutte å innbille meg at røyk er godt.

Gammel 05-08-13, 03:27   #139
Princess
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2013
Princess har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kommer til og røyke til jeg dauer tror jeg Men det er nokk endel som fortsatt røyker, mange liker ikke innrømme det

Princess er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 10:49   #140
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg sluttet for 68 uker og 17 timer siden.

Jeg festrøyker når jeg er på en skikkelig snurr, men det har skjedd omtrent tre ganger siden jeg sluttet, så det går nok fint.

Jeg kjenner endel som røyker, men de aller fleste jeg kjenner har sluttet å røyke fast. Jeg kjenner overraskende mange festrøykere.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.