|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?
Der er jeg også.
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Phu, jeg var et øyeblikk redd jeg var den eneste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?Jeg tenker at det er bedre å forbruke mindre generelt enn å ha full stopp i et år for så å gå tilbake til gamle vaner. Jeg syns ofte at når jeg leser om sånne shoppestop, så er det snakk om damer som har garderobene fulle av antrekk og som har brukt veldig mye penger på klær tidligere. Dersom du har 40 bukser, 20 kjoler, 50 topper osv... i skapet, så er det nok enklere enn om man har 5 bukser og et par av dem begynner å bli litt slitte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?Til meg selv eller huset er det enkelt, jeg har gjerne klær og utstyr i 4 til 5 år før det er utslitt. Til huset kjøper jeg nytt når det gamle er utslitt. Jeg trenger nå en ny sausepanne med nonstikk belegg da den gamle er svært moden for utskifting. Den panne. Kjøpte jeg for 20 år siden. Til barna når de trenger noe, prøver å ha lite klær til de.
![]() |
#25 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?Jeg har de siste årene bestrebet meg for å ha en tidløs garderobe av god kvalitet og med holdbart, fornuftig turtøy i tillegg. Det har medført at jeg ikke kjøper nytt før det er utslitt (noe som i hovedsak skjer oftest med olabukser, undertøy og sokker), og jeg bruker i tillegg mye vintage og brukt tøy. Nytt tøy prøver jeg å kjøpe fra fair trade-produsenter med bærekraftig produksjon.
Sist redigert av Tallulah : 25-07-13 kl 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?Jeg har ikke hatt shoppestopp, men har det siste året vært veldig bevisst på hva jeg kjøper. Jeg var ikke en storshopper før heller, men så at garderoben min bar preg av impulskjøp og var rett og slett litt overfyllt, særlig av de type plaggene jeg lett kjøpte på impuls. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
heimføing
|
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?Jeg ser ofte klær eller sko og tenker "å, den var fin, den har jeg lyst på", men så tar jeg en liten ekstra tenkerunde og finner ut at jeg har få eller ingen anledninger hvor de klærne eller skoene passer. Så sparer jeg de pengene/den plassen i skapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Textrovert
|
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?Jeg synes shoppestopp kan være en god idé for folk som "bare MÅ ha" og som innser at de shopper bare for å shoppe. Selv hater jeg shopping og har nå uansett bestemt meg for å bare kjøpe klær og andre ting som har har funnet ut at jeg mangler / trenger nytt av. Jeg burde vel heller innført shoppeplikt for meg selv, for det begynner å gå på stumpene løs når det gjelder visse typer klær. Så får meg er shoppestopp fullstendig idiotisk. Det er heller på andre områder jeg bør begrense meg.
![]() |
#29 |
maler
|
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?jeg har aldri hatt over-all-shoppestopp, men jeg har hatt hobbyshoppestopp. Det går helt fint når man bare bestemmer seg for det. Det som er vanskelig når man involverer klær og sko er at man må jo ha noe. Det er hvordan man definerer nødvendig som kan være vanskelig for shoppere. Trikset er vel at man kjøper bukse når man ser etter bukse og ikke får med seg tre ekstra plagg fordi de var på salg. Jeg har for min del funnet ut at jeg sparer svært lite på å handle på salg fordi det blir endel bomkjøp. Det er faktisk mer økonomisk og miljøvennlig for meg å handle til full pris når jeg ser behovet og la være ellers. Mer avslappende er det også, for jeg er i grunnen ikke veldig glad i å tråle butikker.
![]() |
#30 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg kjøper garn når jeg vil strikke meg noe. Men dette blir jo til plagg jeg eller andre kan bruke etterpå, så jeg synes ikke det er unødvendig shopping. Garn blir riktignok ofte dyrere enn å kjøpe selve plagget rett i butikken, men jeg koser meg jo med selve strikkinga også.
![]() |
![]() |
#31 |
Medlem siden: Mar 2008
Nei. Men jeg har planer om å begynne å trene og kommer da til å melde meg inn på et studio.
![]() |
#32 |
![]() Sv: Noen her som har prøvd shoppestopp for et år?Jeg har generelt lite klær. I sommer har jeg unnet meg fire nye bh'er (og kastet et par av de gamle som var utslitte, holdt ikke noe oppe lengre), et par sko og to t-skjorter. Trenger mer, men har ikke hatt tid og har kommet frem til at jeg heller kan vaske litt oftere. Men nå til helgen skal jeg i en litt uformell 60-årsdag og MÅ ha noe å gå med, så i morgen må jeg ut og finne noe. Ser for meg noe lett sommerlig (var det det stod) slik at det kan brukes mye.
![]() |
#33 |
~~~~~~~
|
Jo, jeg har hobbyer, opptil flere. Og i en periode gikk det helt over styr, brukte uhorvelig mye penger på ting jeg i ettertid ser var helt galskap å kjøpe. Jeg har fått solgt en del og gitt bort en hel masse av overskuddet, men ser enda at jeg har nok til å bedrive scrapbooking resten av livet, mine barn kan arve og mine barnebarn. Jeg har laget 3-4 gavealbum uten å ha kjøpt inn så mye som en bokstav eller blomst. Samme med kort, eneste jeg har kjøpt inn på denne fronten siste årene er lim. Jeg har rett og slett måtte tvinge meg selv til å bruke av det jeg har og det har faktisk gått overraskende bra.
![]() |
#34 |
Medlem siden: Sep 2007
Vi har jo litt sammenfallende hobbyer. Jeg har også mer enn nok til at det varer livet ut. Jeg er ganske flink til å ikke kjøpe så mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Jeg er imponert! Dere har vært flinke.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|