Sv: Hvordan få sunnere familie?
Mine tips må også være å begynne i det små. Små gode hverdagsvalg som f.eks å konsekvent bruke karbonadedeig istedet for kjøttdeig. Jeg er tjukk men har vært enda større, ca 20kg større og de kg-ene gikk av sakte men sikkert over noen år ved å endre slike småting.
Hos oss tror jeg vi har ok vaner for ungene men vi voksne synder alt for mye på kveldstid når trolla har lagt seg.
Ting jeg tenker ekstra over for mine barn er:
Saft/brus er kun til fest/sykdom. Ett glass juice til frokost(drikker ikke melk, får juicen fremdeles utblandet med vann). Stort sett vann som tørstedrikk ellers.
Bruker mye frukt og grønnsaker. Type 1-3 mellommåltider om dagen med frukt og oppskjært grønt. En ting som fungerer her er å skjære opp litt ekstra når jeg lager middag. Da kommer ungene å "stjeler", og ved at det er litt småforbudt så spiser de mer. Type "nei, ikke mer gulerot/paprika nå, det er til middagen...ok da, en til, men bare en, det var siste...om du kan ta en til, ja, ok da, det er greit". 
Er vi på butikken så enten har jeg med eller vi kjøper noe frukt de får i bilen på vei hjem(ok da, dette er vel like mye for å holde de rolige eller fra å sovne på vei hjem).
Bruker naturelle youghurt og bær/frukt/kornblanding - mine er vant til naturelle fra de var mindre og jeg ser at det er ikke forskjell fra de får slikt til de får en vanlig med sukker i, spiser samme mengdene. At vi voksne ikke synes om noe betyr ikke at ikke ungene kan like det! 
Forsøker å variere middagene og de øvrige måltidene slik at helheten en uke skal bli ganske ok. Type er det lite fisk en uke kan de godt få grove fiskekaker til kvelds eller røykelaks og eggerøre til en frokost, eller har jeg dårlig samvittighet for for lite grønnsaker så tar vi taco(inni tortillalefsene spiser de det meste) eller jeg skjærer opp litt ekstra til de slapper av med litt barnetv.
Og nå er jeg slettes ikke noe nazi for ungene, jeg har valgt å ha lite sukker i hverdagsmaten for å faktisk føle at det er ok å bake boller en vanlig onsdag eller steke noen halvgrove pannekaker med syltetøy en søndag kveld. Søte pålegg er forresten kun forbeholdt slikt - men det er like mye fordi jeg og mannen ikke spiser det heller(syltetøy, brunost og slikt, vi bruker det bare ikke ellers på vanlige skiver).
Hadde vi voksne bare vært like flinke til å kose oss med de samme tingene slik som ungene, det er ikke bare lett å ta tak så all ære til deg for det! Håper og trur du vil lykkes!