Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Jeg hadde en tråd om dette i vinter.
Dette gjaldt da et spesielt tilfelle, heldigvis har det bedret seg.
Men jeg tror denne teknologien bare vil brukes mer og mer. Også er det viktig at det etiske er langt framme i dagen. Ungene har rett på et privatliv
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Jeg kjenner at jeg har store etiske betenkeligheter med slik overvåkning. Klokke og konsekvenspedagogikk funker stort sett veldig bra på unger.
Ja, klokke og konsekvensetikk fungerer på de fleste, men på de det ikke fungerer på?
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Jeg er veldig enig med det nextlife skriver. Man flytter noen grenser når man overvåker barna på den måten. Jeg slår et slag for å heller være litt strengere overfor ungene når det gjelder hvor de får lov til å gå, og når de skal komme hjem.
For de det funker for...
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Men hvorfor får gutten så stor frihet til å gå rundt som han vil? Kan du ikke si at han skal komme hjemmom og si fra hvis han "bytter sted"?
Mange unger glemmer jo det.
Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.
Jepp.
Anbefaler uansett klokke med alarm, faste meldetidspunkter og konsekvens om det ikke overholdes. 1/2 t kortere utetid påfølgende dag gikk veldig bra her, det gikk å langt at hun måtte være inne til barnetv, deretter forholdt hun seg uterket til tidene hun fikk.
Ja, igjen, det funker på noen, men ikke alle.
På noen barn med f.eks ADHD så fungerer ikke konsekvenser. Er det greit å gps-tracke de?
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Igjen, ekstremt sort/hvitt. Jeg kan komme på mange eksempler der tracking kunne vært nyttig uten å være invaderende eller overtramp. Og jeg er helt sikker på at det kommer.
Det betyr ikke at ikke det finnes masse eksempler på situasjoner der det ikke er greit, så klart.
Men hvor skal grensene gå?
Min avdøde demente bestemor, som var sprek "til beins" som stakk av hele tiden. Ja, om jeg hadde vært nærmeste pårørende, så hadde jg sagt ja til gps på henne.
Men på eldre ikke-demente, nei!
Småbarn, nei.
Ungdom, nei!
Barn med store utfordringer, som stikker av f.eks. Ja, der er jeg tilbøyelig.
Sist redigert av Trixie : 14-07-13 kl 23:28.
|