Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-13, 09:38   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hørte om (ja, jeg vet, dårlig kilde) et utrolig intessant eksperiment for en tid tilbake, der man sammenlignet resultatene av to matematikkprøver. Eneste forskjellen på testene var at på den ene var første spørsmål "Hva er ditt kjønn?" Det spørsmålet fantes ikke på den andre prøven.

På den prøven med kjønnsspørsmål, scoret jentene merkbart dårligere enn på prøven uten kjønnsspørsmål. Med andre ord var det nok å minne jentene om at de var jenter for at de skulle score dårligere i matematikk ...

Kan dette virkelig stemme? Er det så enkelt?

Jeg har alltid vært god i matte. Jeg har aldri tenkt på at dette er "på tross av mitt kjønn". Jeg har ikke vært like god i de andre naturfagene som kjemi, fysikk osv. Men jeg har alltid tenkt at årsaken til det er at jeg ikke synes det er så interessant, ikke at jeg har feil kjønn.

Det skal sies at jeg har hatt en oppvekst sterkt preget av foreldre (særlig en far) som har hatt et enormt fokus på kjønn. Eller snarere tvert imot: et enormt fokus på at ting ikke er kjønnsinndelt. Så når jeg var så flink i matte, så var det støtte på at jeg var god i matte akkurat som pappa og bestemor. Og overhodet ikke noe fokus på at jeg var flink i matte "selv om" jeg var jente. Når noen forsøkte å antyde noe rundt dette ble det veldig snart stille.

Gammel 08-07-13, 09:57   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan dette virkelig stemme? Er det så enkelt?

Det er selvsagt ikke slik at alle reagerer på dette, og det er ganske sikkert resutater man bare kan observere på et større antall personer og ikke på individnivå.

Men det er hevet over en hver tvil at troen på egne resultat påvirker det faktiske resultatet, ja. Hvis noen eksplisitt og på overbevisende måte sier at "Dette er vanskelig for kvinner", så er det helt sikkert at kvinner vil gjøre det dårligere enn de ville gjort om de ikke hadde blitt fortalt det. (Det samme gjelder selvsagt også for menn.)

Et annet interessant eksperiment jeg ble presentert for (har ikke kilder her heller, men det hørte jeg om fra vedkommende som hadde utført eksperimentet) var igjen basert på to typer matematikktester: en gruppe personer, uten spesiell baksgrunn i matematikk, ble bedt om å ta en matematikktest. Testene ble rettet, og deretter fikk deltagerne beskjed om hvorvidt de hadde scoret bedre eller dårligere enn gjennomsnittet. Poenget var bare at de ikke fikk de riktige resultatene. Det som egentlig ble gjort var et testene ble rettet og loggført, og deretter ble deltagerne delt i to grupper, helt tilfeldig. Den ene gruppen (bedre-gruppen) fikk beskjed om at de scoret over snittet, den andre gruppen (dårligere-gruppen) fikk beskjed om at de scoret under snittet, helt uavhengig av hvordan de egentlig hadde gjort det. Deretter fikk alle sammen en ny mattetest de skulle gjennomføre. Nesten helt konsekvent fikk da deltagerne i bedre-gruppen bedre score enn de hadde fått på den første testen, mens deltagerne i dårligere-gruppen scoret dårligere enn på den første testen.

Og bare tenk på hvordan slikt kan påvirke ungene våre, hvis vi forteller jentene at "fysikk er jo ganske vanskelig" eller guttene at "jentene er jo ofte bedre i norsk og engelsk".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.