Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-13, 15:09   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

De og dem er likestilte former i objektsform. "Vi ga de vafler"/"Vi ga dem vafler".

Nei, det er de da ikke, håper jeg? "Han" og "ham" som objekt ble likestilt for en del år siden, men det har da vel ikke skjedd med "de" og "dem" også?

Gammel 29-06-13, 19:26   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det er de da ikke, håper jeg? "Han" og "ham" som objekt ble likestilt for en del år siden, men det har da vel ikke skjedd med "de" og "dem" også?

Eller hun og henne? Mannen min tuller fælt med det "vi var hjemme hos hun" , han er fra Oslo vest.

Gammel 29-06-13, 19:33   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det mange dialekter som bruker objektsform, da? I Stavanger sier vi som dere i Bergen: "Jeg ga den til hun". Det vil si, "Eg ga an te hu". Jeg skriver likevel objektsform av pronomenet i skriftspråk, selv om jeg alltid synes formen "ham" er veldig fremmed for meg. Jeg vet man kan skrive "han", men det føles feil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:58   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det mange dialekter som bruker objektsform, da? I Stavanger sier vi som dere i Bergen: "Jeg ga den til hun". Det vil si, "Eg ga an te hu". Jeg skriver likevel objektsform av pronomenet i skriftspråk, selv om jeg alltid synes formen "ham" er veldig fremmed for meg. Jeg vet man kan skrive "han", men det føles feil.

Jeg (som er fra Nord-Norge) sier "han", "ho" og "dem" både som subjekt og objekt. Men jeg bruker jo "ham" og "henne" skriftlig, og skriver "de" som subjekt likevel.

Gammel 29-06-13, 20:36   #5
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ville sagt eg ga an te na.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 21:47   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg ville sagt eg ga an te na.

Ja, det er jo riktigere. Men jeg sier altså Eg ga an te (h)u.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:37   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Eller hun og henne? Mannen min tuller fælt med det "vi var hjemme hos hun" , han er fra Oslo vest.

I Oslo sier man gjerne at østkanten bruker dem (døm) og henne for mye, og vestkanten de og hun.

Vi som bor i midten gjør det korrekt. Spøk til side, jeg er ganske imponert over sønnen min på ni som bruker de og dem helt korrekt, helt av seg selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:47   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Oslo sier man gjerne at østkanten bruker dem (døm) og henne for mye, og vestkanten de og hun.

Vi som bor i midten gjør det korrekt. Spøk til side, jeg er ganske imponert over sønnen min på ni som bruker de og dem helt korrekt, helt av seg selv.

"Døm" tror jeg er rimelig utdøende som objektsform på Oslo øst.

Gammel 29-06-13, 19:50   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

"Døm" tror jeg er rimelig utdøende som objektsform på Oslo øst.

Det tror jeg også altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.