Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Katter er irriterende, men katteeiere er enda verre. Særlig de som tror at akkurat deres katt bæsjer i skogen, eller bare inne i sin egen bæsjekasse. Og det tror de fleste, evt. later de som de tror det. De som tror alt er i sin skjønneste orden så lenge de ikke får klager er også ganske lost. Det viser jo denne tråden. Katteeiere må virkelig begynne å innse at de som merker aller minst problemer med kattehold er katteeierne selv. Katteeiere driter ikke i sin egen hage, de går til en av de nærmeste naboene som ikke har katt. Jeg hadde null og niks problemer med kattehold da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine som har hatt katt. Den ene etter den andre. Bare koselig. Men så fort jeg flyttet til mitt eget kattefrie hjem oppdaget jeg hvor kattene drar og lager trøbbel.
Jeg bor i borettslag der reglene sier at katteeiere skal fjerne ekskrementer og sørge for at dyra ikke er til plage for andre. Dette blir glatt ignorert og katteeierne innrømmer det også. De går ikke ut og plukker kattebæsj. De ser dritten i sandkassene like lett som meg, men lar den ligge. De forsvarer seg med at de kan jo ikke vite om det er deres katt som har bæsjet der. Hadde de sett på dette som en dugnad, at alle katteeiere kunne plukket én bæsj hver uten å være så fryktelig opptatt av hvilken katt som bæsjet hvilken bæsj, så kunne problemet løst seg. Men nei. Krise om man skulle slumpe til å plukke opp en annen katt sin bæsj, da får den heller bare bli liggende.
For at kattehold skal være greit for meg må det innføres flere regler. Alle katter må merkes og kastreres. Og ikke minst, katteeiere må betale avgift som dekker opprydding av kattedritt, for de gjør det ikke selv uansett hvor mange formaninger de får. Skjønner at det ikke er enkelt å få innført og gjennomført noe slikt over alt, men i borettslag burde det absolutt være mulig. Spesielt avgiften vil forhåpentligvis også resultere i at antallet katter reduseres, og det er også nødvendig. Det blir for mange, rett og slett.
|