Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-13, 20:18   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilder av andres unger på Facebook, hva er kutyme?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg ville ikke likt at det ble lagt ut bilder av mine barn uten at jeg var blitt spurt. Om jeg ble spurt ville jeg sannsynligvis sagt ja. Om jeg ikke var blitt spurt kunne jeg vært troendes til å be om at det ble fjernet. Av rent prinsipp.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hvorfor ser så mange på dette som et problem? Gjelder det samme hvis Lokalavisa lager en reportasje fra barnehagen eller skolegården? Da tenker jeg på vanlige bilder med påkledde unger i flokk.

Lokalavisen skal heller ikke publisere bilder av barn uten samtykke. Dettte gjelder ikke bilder av folkemengder, type 17. mai-tog.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 20:23   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Datatilsynet sier:

Situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog, eller hendelser som har allmenn interesse.

Gammel 12-06-13, 20:39   #3
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Jeg vil nok ikke legge ut bilder av andre sine barn på nettet. Jeg er også veldig restriktiv i forhold til å legge ut bilder av mine egne barn.

I barnehagene ungene har gått i (tre stk.), har vi foresatte måttet krysse av på skjema om vi tillater at det blir tatt bilder av barna, om disse så kan legges ut for internt bruk i barnehagen og hjemmeside (passordbeskyttet), og om vi tillater at bilder blir brukt i medier. Tre spørsmål, og tre kryss, ja eller nei.

Når jeg tar bilder av barna i ulike sosiale sammenhenger, som barnehagetilstelninger, fotballtrening o.l., "føler" jeg at enkelte foreldre reagerer, selv om flere tar bilder. Jeg er jo egentlig bare interessert i bilder av egne barn, men i noen sammenhenger kommer andres barn med på bildene. Anser slike bilder kun for privat bruk som minner for oss og ungene våre.

Gammel 12-06-13, 20:35   #4
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Lokalavisen skal heller ikke publisere bilder av barn uten samtykke. Dettte gjelder ikke bilder av folkemengder, type 17. mai-tog.

Jo, det kan de såvisst, men ikke med fullt navn.

Gammel 12-06-13, 20:37   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Viser til forrige innlegg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-13, 20:39   #6
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ikke identifiserbare bilder hvor personen er i fokus. Men, åh, som det syndes.

Gammel 12-06-13, 20:42   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ikke identifiserbare bilder hvor personen er i fokus. Men, åh, som det syndes.

Vår eldste datter ble intervjuet på lekeplassen i fjor og kom i lokalavisa med bilde, fullt navn og et mellomnavn vi ikke kjenner til. Vi fikk høre det gjennom frøknas oldemor som ringte og fortalte hvor morsomt det var å lese.

Gammel 12-06-13, 20:41   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En seriøs avis gjør ikke det. De spør først en ansvarlig voksenperson, type lærer, om det er noen av barna som ikke skal tas bilder av, og så ber de om at dette/disse barna tas bort før fotografering starter hvis det ikke er mulig å ta bilde uten å få med aktuelle barn.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.