Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Men "frivillig" deltid, kan det ha noe med kulturen innfor de ulike yrkene å gjøre også? Når noe blir vanlig blir det vanligere å vurdere også på et vis. Jeg jobber jo sammen med mengder av sykepleiere, og for dem er dette med deltid noe det er kultur for og som de vurderer, og som endel er tvunget til fordi det er mange stillinger som ikke er hele stillinger. For oss er det ikke noe vi tenker på engang, det måtte i såfall være som ledd i et eller annet forskningsprosjekt eller engasjement et annet sted, evt i en kort overgangsfase før man får barnehageplass. Men selv da jobber folk stort sett 100%, de jobber bare ikke mer enn det og ber av og til om vaktfri.
Jeg merket i alle fall at det også var mer vanlig med fulle stillinger i psykiatrien der man istedet for tredelt turnus hadde todelt turnus + rene nattevaktsstillinger.
Om det ikke er så vanlig blant leger, som jo også jobber døgnet rundt, har det kanskje litt å gjøre med hvilke kjønn som tidligere har vært overrepresentert i de forskjellige yrkene og hvordan arbeidsfordeling på hjemmebane har vært tidligere? Eller surrer jeg nå?
Jeg har i alle fall ikke opplevd at min morsrolle har vært så i fokus noe annet sted enn i sykepleieryrket. Og min forsørgerrolle har vært tilsvarende ute av fokus. I alle fall hos eldre kolleger.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|