Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - ja eller nei?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-13, 13:11   #181
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Nei, vi reiste med Star Tour til Toscana for 10 år siden. Guidene anbefalte hotellets overprisede minimarked og pizzeria. Og sa at nærmeste by var kun for Italienere, ikke anbefalt. Gjett om ikke Marina di Grosseto var bra, med gode billige restauranter og fin strand. Menyer og bestilling kun på italiensk og driksen fikk vi i retur.

Men AI kritikken gjelder vel mest for de virkelig underutviklede landene, hvor alle turistpengene går til ett selskap, og by og land forøvrig får ingen fordeler av turismen.

Nærmeste by kun for italienere!

Gammel 04-06-13, 13:12   #182
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det å bo på små pensjonater fullstendig uaktuelt. Jeg kommer nok dit igjen jeg også, men jeg er ikke en sånn som drar på backpackerferie med småbarn i ryggsekken. Det blir ikke ferie for min del. Alene og med større barn foretrekker jeg en helt annen type ferie, men hvis jeg skal dra med meg flere unger under skolealder er det avslapning og bading som er greia. Tryggest mulig. Det spiller på en måte ingen rolle hvor sola ligger hen så lenge den er passe sterk og nær vann med hotell. At det ikke er et ideelt valg når man tenker på lokalsamfunn og miljø ser jeg uten problemer. Men akkurat nå i noen få år er det slik det må bli hvis vi skal til varmere strøk. Noe vi stort sett ikke gjør fordi mannen da streiker pga varmen, men det er en annen historie.

Gammel 04-06-13, 13:20   #183
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

For meg er det å bo på små pensjonater fullstendig uaktuelt. Jeg kommer nok dit igjen jeg også, men jeg er ikke en sånn som drar på backpackerferie med småbarn i ryggsekken. Det blir ikke ferie for min del. Alene og med større barn foretrekker jeg en helt annen type ferie, men hvis jeg skal dra med meg flere unger under skolealder er det avslapning og bading som er greia. Tryggest mulig. Det spiller på en måte ingen rolle hvor sola ligger hen så lenge den er passe sterk og nær vann med hotell. At det ikke er et ideelt valg når man tenker på lokalsamfunn og miljø ser jeg uten problemer. Men akkurat nå i noen få år er det slik det må bli hvis vi skal til varmere strøk. Noe vi stort sett ikke gjør fordi mannen da streiker pga varmen, men det er en annen historie.

Veldig enig.

Vi har hatt oppdagelsesferier hvor vi fartet Spania rundt, og supert det. Var helt kanon. Men vi var 2 voksne på de 2 små vi hadde med oss. (1 og 3) Nå reiser jeg alene med en 5 og en 8 og vi reiser for å bade i basseng. Vi reiser ikke DENNE gangen for å oppleve smågater og lokalsamfunn. Noen ganger så reiser man faktisk KUN for å bade i basseng i syden, for å si det sånn. Og der er vi i år Og kommer nok til og være i noen år fremover, om jeg skulle få råd til en sånn ferie igjen.

Gammel 04-06-13, 13:36   #184
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor setter dere backpackerferie opp mot AI? Det finnes jo et hav av varianter derimellom. Det er virkelig ikke en kjip ferie med masse stress å leie et hus med basseng, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 13:46   #185
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, altså. Tråden er full av folk som forteller hvorfor akkurat de velger AI. jeg synes det blir nesten litt stråmann-aktig å sammenlikne AI med å bo på små pensjonater eller å backpacke i Bhutan. Jeg har vært på tradisjonelle charterturer uten AI mange ganger, og synes virkelig ikke det er spesielt stressende å finne spisested utenfor hotellområdene for eksempel på Kypros, som ble nevnt over her. Jeg var på chartertur til Kypros - på leilighetshotell med 5 bassenger og kort vei til stranden i fjor, og det var mange restauranter rett utenfor hotellet - det var ikke hverken stressende eller krevende å finne mat. I tillegg handlet vi hos den lokale bakeren og den lokale kjøpmannen. (Og la igjen ganske mange euro i den lokale veskebutikken.) Selv om jeg også var på bade- og slappe-av-ferie, synes jeg det er fint å aktisk møte noen av de folka som bor der jeg er på ferie.

Julen for 1 1/2 år siden var vi på AI-storfamilieferie på Gran Canaria. Nydelig anlegg, flott beliggenhet og fantastiske buffeter. Og Cava på fat. men vi så jo bare andre skandinaver hele uken. Det var stappings rundt bassenget. Vi bodde i ødemarka og måtte ta taxi eller buss for å se noe annet enn Bahia Feliz. det bodde ingen Kanariere i nærheten av der vi bodde - hele strandlinjen på sydsiden av GC er jo helt okkupert av turister og digre hotellkomplekser.

Da jeg var på AI i Karibien, var det vakter ved porten og på stranden. I landsbyen rett utenfor porten levde folk et ganske spratansk liv, så det ut som. det var søppel og løshunder og høns i gatene og sånn. Innenfor portene levde vi i sus og dus. jeg syntes nesten det var ekkelt når jeg var utenfor - å se de voldsomme kontrastene så tett innpå min egen luksusferie.

Etter å ha skrevet dette, tror jeg at den aller viktigste årssaken til at jeg ikke liker AI, er at det er som en feriekoloni og at man kunne vært hvorsomhelst, liksom. Og at lokalbefolkningen ikke sitter igjen med noe annet enn i beste fall en lavtlønnet jobb etter at vi har vært der og "slappet av".

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 13:53   #186
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har vært på tradisjonelle charterturer uten AI mange ganger, og synes virkelig ikke det er spesielt stressende å finne spisested utenfor hotellområdene for eksempel på Kypros, som ble nevnt over her. Jeg var på chartertur til Kypros - på leilighetshotell med 5 bassenger og kort vei til stranden i fjor, og det var mange restauranter rett utenfor hotellet - det var ikke hverken stressende eller krevende å finne mat. I tillegg handlet vi hos den lokale bakeren og den lokale kjøpmannen. (Og la igjen ganske mange euro i den lokale veskebutikken.) Selv om jeg også var på bade- og slappe-av-ferie, synes jeg det er fint å aktisk møte noen av de folka som bor der jeg er på ferie.

Ikke sant. Er det stress å spise ute med små barn kan man leie leiligheter og spise hjemme. Opplys meg forresten gjerne hvorfor det er mer stress å spise på en restaurant utenfor hotellet enn den inne på resortet?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Etter å ha skrevet dette, tror jeg at den aller viktigste årssaken til at jeg ikke liker AI, er at det er som en feriekoloni og at man kunne vært hvorsomhelst, liksom. Og at lokalbefolkningen ikke sitter igjen med noe annet enn i beste fall en lavtlønnet jobb etter at vi har vært der og "slappet av".

Nettopp.

Gammel 04-06-13, 14:00   #187
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallulah: Der vi var var restauranten mer som en kantine enn en restaurant. Med veldig mye god mat, da. Men det var buffet, man gikk frem og tilbake, vi spiste ute og det var naturlig for barna å gå til og fra. Mye mindre hyggelig, mindre sjarmerende, mindre stas, mindre "familien samlet rundt et bord", men også veldig, veldig lettvint. Og ungene spiste bemerkelsesverdig variert i forhold til på restaurant.

Gammel 04-06-13, 14:02   #188
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det var mye antallet som gjorde det lettvint - vi har en hel bråte med unger. Vi var ute og spiste også og hui og hei, det setter sitt preg på både oss og restauranten! Det er MYE som skjer rundt et bord med så mange små. Da er det NOE hele tiden. :svett:

Gammel 04-06-13, 14:05   #189
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor setter dere backpackerferie opp mot AI? Det finnes jo et hav av varianter derimellom. Det er virkelig ikke en kjip ferie med masse stress å leie et hus med basseng, altså.

Vi bodde i leid leilighet i sør-Europa da minsten var 7 uker gammel og frøkna 4. Og vi er ikke spesielt dristige av oss. Gjete ungene måtte vi uansett gjøre da de var i 1-2 års alderen, de var høyt og lavt enten vi var hjemme eller ei.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:06   #190
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var mye antallet som gjorde det lettvint - vi har en hel bråte med unger. Vi var ute og spiste også og hui og hei, det setter sitt preg på både oss og restauranten! Det er MYE som skjer rundt et bord med så mange små. Da er det NOE hele tiden. :svett:

Jeg har absolutt forståelse for at det er stress å spise ute på restaurant med en skokk små barn. Men for meg er da alternativet leilighet, ikke AI.

Gammel 04-06-13, 14:10   #191
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Leilighet ville på akkurat denne ferien blitt ganske belastende for jubilanten som betalte gildet (hun ender på kjøkkenet uansett), så jeg har forståelse for at hun ønsket å gjøre det på denne måten, selv om det ikke er det jeg personlig ville foretrukket. Og det blir mye kjøkkentjeneste når man er mange, selv om man deler på det, merker jeg da vi var på hyttetur sammen nylig, samme gjeng.

Gammel 04-06-13, 14:11   #192
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi drar heller ikke primært til Buthan. Siden vi fikk første barn har vi hatt ferie i (teller) DR, England, Kapp Verde, Frankrike, Brasil, Kroatia, Italia, Bulgaria og Cuba. I år skal vi til Sør-England og Wales, av alle ting.

En av turene var charter. Jeg synes ikke det var den enkleste.

Men for all del, jeg aner ikke hva jeg hadde gjort med 3-4-5 unger. Antagelig ligget i fosterstilling. Jeg er ikke god på horder.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:12   #193
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leilighet er fint, men i denne perioden ville det ikke blitt så mye ferie for oss. Det ville blitt mye matlaging. AI er fin ferie for oss nå, prismessig også, vi har ganske store utgifter på mat. Vi var i Frankrike og benyttet oss utelukkende av det lokale, sånt varierer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:12   #194
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sitat:

Men for all del, jeg aner ikke hva jeg hadde gjort med 3-4-5 unger. Antagelig ligget i fosterstilling. Jeg er ikke god på horder.

Jeg løp mange, lange turer.

Gammel 04-06-13, 14:13   #195
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opplys meg forresten gjerne hvorfor det er mer stress å spise på en restaurant utenfor hotellet enn den inne på resortet?

Kanskje fordi restauranten på hotellanlegget er tilrettelagt for barn, det er egen barnebuffet, barna kan løpe rundt og det er som regel underholdning

Igjen ikke noe jeg setter pris på, men jeg har ingen problem med å forstå at det kan være attraktivt for andre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:15   #196
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Igjen ikke noe jeg setter pris på, men jeg har ingen problem med å forstå at det kan være attraktivt for andre.

Jeg spurte fordi jeg ikke vet hvordan sånne ting er lagt opp, ikke fordi jeg ikke ser at det kan være attraktivt for andre. Ellers ville vel ikke AI vært så populært. Personlig kjenner jeg elveblesten spre seg med tanke på spisesaler, men det er meg. Jeg syns det var ille nok på hotell i Gøteborg midt i fellesferien.

Gammel 04-06-13, 14:18   #197
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Personlig kjenner jeg elveblesten spre seg med tanke på spisesaler, men det er meg. Jeg syns det var ille nok på hotell i Gøteborg midt i fellesferien.

Jeg er helt enig

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:20   #198
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, det er ikke så staselig. Men lettvint, absolutt.

Gammel 04-06-13, 14:21   #199
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er det jo billig, da. Det er nok en avgjørende faktor.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:23   #200
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri noen sinne prøvd AI, og har hele mitt voksne liv vært rimelig skeptisk til det også må jeg innrømme, mest pga "camping i Sverige"-syndromet. Altså: Da jeg var liten var det en stor hit å dra på campingtur til alle byer som endte med å i Sverige der jeg bodde (Umeå, Piteå, Luleå....). Alle vennene mine hadde vært på en sånn tur, hadde møtt naboer i nabohytta/vogna, og hadde med seg sånne knallerter og Lovebrus hjem. Selv da så jeg på dette som ikke veldig atraktivt, selv om jeg var ganske misunnelig på de knallertene og lovebrusen da.

Nå har det også like mye med at jeg aldri heller har likt strandferie - jeg har hele mitt liv slitt med soleksem og forbinder med soling med lite hyggelige ting for å si det mildt. Og etter å ha lest dette kjenner jeg at beskrivelsene av buffetmaten og sild-i-tønne-soling ved bassenget gir meg litt :angst:.

Kjenner jeg er så utrolig glad for at både jeg og min mann er skjønt enige om at storbyferie er storsnasent, og gleder meg stort til årets tur til Seattle og San Francisco inkludert en liten roadtrip mellom disse to byene.

Når det er sagt, vil jeg ikke påstå at vi ikke kan komme til å skifte mening om dette hvis (når) vi en gang får barn og trenger litt mer avslapping enn vi kjører nå på ferie. Ikke at vi stresser veldig mye på ferie altså, det skal vi ha. Vi bedriver definitivt IKKE shopping hver dag på storbyferiene våre skal jeg hilse å si, men dere skjønner vel hva jeg mener.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.