Sv: All inclusive - ja eller nei?
Jeg er jo også en heftig misjonær for non-AI-ferie (og for den del non-charterferie), og jeg kan sikkert oppleves arrogant og harselerende. Jeg tror det er noe med at når man brenner for noe, så er det ikke så lett å uttrykke seg veldig pro-con-diplomatisk - som f.eks. når Harriet så gjerne vil fortelle alle at det ER lett å lage mat fra grunnen av, at det er trist når Toro klarer å få en hel generasjon til å tro at man TRENGER posemat for å få hverdagen til å gå rundt.
Det er litt sånn jeg føler det også. Det blir liksom en etablert sannhet at man nesten ikke kan dra på ferie med små barn uten å velge Ving eller Startour. Jeg får så lyst å hoppe opp og ned og si at NEI, man må ikke det, det finnes så utrolig mye mer der ute, og jeg synes helt oppriktig at det er synd at kanskje halvparten av Norges befolkning kun ønsker å plaske i bassenget hver eneste sommer. Selvsagt er det preferanser og personlige valg, og selvsagt har man lov å velge som man vil, men siden JEG synes man går glipp av så veldig mye, så bobler det over innimellom.
De to stedene jeg har kjent dette mest på kroppen, er i Dominkanske republikk, da vi (jada) backpacket med vår 4-mnd-gamle baby. Det var jo ikke det at vi slummet og oppsøkte de mest avsidesliggende krokene, men vi reiste rundt og så mesteparten av øyen, og vi la igjen penger både på vanlige hoteller og mindre pensjonater. Resortklientellet bodde stort sett på helt avsidesliggende områder, og ble skremt i filler mot å reise utenfor. Og der fikk definitivt de ansatte luselønn, alt var store resortkjeder.
Det andre var Cuba; jeg bare synes det er så oppriktig trist at man drar til et av verdens morsomste og mest annerledes steder, også ser man bare noe som er helt likt Gran Canaria. Jeg ønsker så gjerne at at andre skal oppleve de gledene, selv om jeg skjønner at backpacking med barn er litt for de som allerede er ganske vant til den reiseformen, så finnes det så mye, mye mer!
|