Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av mkj, her.
Men poenget til LO-lederen var da at kvinner burde jobbe fulltid fordi det er lagt opp til at det skal gå an og fordi Norge behøver det, da hjelper det jo ikke om mennene skal begynne å jobbe deltid i stedet. (jeg er for at man skal dele på ting altså, men bare påpeker at problemet er det sam)me uansett hvem det er som jobber deltid.
For meg er kjønnsperspektivet mye viktigere enn alle-i-fullt-arbeid, jeg synes det nåværende mønsteret er noe vi bør jobbe hardt for å bli kvitt. Menn som forsørgere med Viktig Jobb, kvinner som omsorgspersoner med Mindre Viktig Jobb som selvsagt kan settes på sidelinja? Pføy! Uansett vil jeg tro at en økt tendens til at foreldrene deler på evt. deltidsarbeid vil føre til mindre deltid i det store bildet. Det blir mindre reduksjoner pr. ansatt, og da blir det antagelig også flere som vender tilbake til full stilling når barna blir større.
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Det er en tredje vei. Siden mye av deltidsarbeidet er i helse- og omsorgssektoren i offentlig sektor kan vi rett og slett gjøre det sånn at vi organiserer jobbene i heltidsstillinger. Så kan folk velge om de vil ha jobben eller ikke.
Veldig enig, og dette er kanskje det aller viktigste politiske tiltaket man kan gjøre.
|