Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Men det er vel ingen som snakker om tvang? (Synes jeg ser det.) Det er vel stort sett to veier å gå om man vil redusere deltidsarbeid – det ene er holdningsarbeid og det andre er eventuelle politiske inngrep som gjør det mindre lønnsomt å velge deltid.
Jeg synes at alle skal ha lov til å velge deltid, selvfølgelig. Men jeg synes ikke det skal legges opp til at det er veldig økonomisk gunstig, og jeg synes ikke at man skal få ros for det.
Det er en tredje vei. Siden mye av deltidsarbeidet er i helse- og omsorgssektoren i offentlig sektor kan vi rett og slett gjøre det sånn at vi organiserer jobbene i heltidsstillinger. Så kan folk velge om de vil ha jobben eller ikke.
At en arbeidstaker selv skal kunne velge hvor mye man har lyst til å jobbe er jo ganske pussig - og helt hårreisende i de fleste bransjer. Jeg er overbevist om at fra arbeidsgivers side - og for helse- og sosial - fra brukernes side - kan man få bedre tjenester av å ha folk på heltid, bedre fagmiljøer, bedre arbeidsmiljø, bedre kvalitet. Og det er vel det det handler om. Ikke hvor mye folk har lyst til å ha fri.
|