Sv: Kvinner og deltid og LO
Jeg kan godt være den som er uenig. 
Jeg innrømmer at jeg er lei av hakkingen på deltidsarbeidende. Ja, jeg ser likestillingsargumentet og ja, jeg ser innbetaling til velferdsgoder. Og nettopp på grunn av disse tingene så er jeg svært negativ til å gå mange år hjemme uten egen inntekt.
Men, vi lever i et vanvittig forbrukersamfunn. Den private velstanden bare øker og øker, vi tjener godt, mange av oss og vi kjøper alt for mye. Det er ikke godt for miljøet og det er ikke godt for vårt forhold til hva man "bør ha". Jeg har store problemer med å se at det er så skrekkelig galt å prioritere tid fremfor penger og forbruk. Det var jo dette den grønne 70tallsdrømmen var. At vi skulle komme frem til et samfunn der man skulle prioritere "det gode liv" og tid sammen. Jeg har blitt fullstendig matt av en del debatter her inne hvor det blir sett som veldig mye bedre å jobbe fulltid og betale en vaskehjelp fremfor å si at man egentlig synes at det er helt greit å vaske sitt eget hus og bruke de pengene på å ta seg tid til å gjøre det. Til og med være så syndig at man kanskje av og til er hjemme en dag helt alene og vasker hus, drikker kaffe og roer tempoet.
Jeg har redusert med 5%. Det er ikke mye, men det gir meg 13 ekstra feriedager i året. Det vil si at jeg har seks uker sommerferie og likevel har noen ekstra feriedager til planleggingsdager eller bare en "jeg har lyst til å være hjemme og ha det fint helt alene" dag. Jeg er klar over at LO lederen er mer opptatt av de som jobber 50% enn av meg som jobber 95%, men logikken er litt den samme likevel. Mener jeg. Det er ikke skrekkelig mange flere år jeg har barn som har lyst til å være på ferie med meg. Jeg har ikke lyst til at de skal tilbringe halve ferien på ulike fritidstiltak. Jeg har lyst på lange late uker sammen med dem. Uten at jeg må bruke mange ettermiddager på jobb for å opparbeide meg avspaseringen.
|