Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-13, 12:46   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men det er vel ikke der han opplever å "nå målene nesten helt uten innsats" heller? Og da snakker vi jo om behov for en annen type motivasjon, mer knyttet til mestring og delmål, enn jeg oppfattet var problemstillingen i det forrige innlegget ditt.

Jeg mener ikke å kverulere, altså, men dette med motivasjon er komplekst, og man må ha tunga rett i munnen med tanke på hva man ønsker å motivere til og hvorfor. Og jeg vil jo gjerne svare noe som gir mening i problemstillingen du skisserer.

Det er en sammensatt problemstilling, ja, så det er ikke så rart det blir litt sprikende, det jeg skriver. Men det er litt beslektet, det der, det husker jeg fra egen skolegang; er man vant til å fikse det meste uten videre innsats, så mangler man ofte både verktøy og motivasjon for å ta tak i de tingene man ikke mestrer med det samme man prøver. Og jo senere man treffer på slike ting, jo vanskeligere kan det bli.

Jeg jobber med sønnen min både for å få ham til å gjøre de kjedelige, men nødvendige tingene (ting som må pugges/øves for å kunne brukes, som det ikke holder å bare forstå - særlig innen realfag, kanskje), for å få ham til å gjøre mer enn "absolutt påkrevet", slik at han både får en mer velfundert mestringsfølelse og får utnyttet og demonstrert evnene sine (særlig i tysk, norsk og engelsk), for å gjøre en viss innsats i fag som hverken er spesielt krevende eller interesserer ham spesielt, og for å få ham til å ta tak i og jobbe med de tingene som faktisk er vanskelige og krever jobbing (slikt er det foreløbig veldig lite av på skolen, så det er en type erfaring han ikke har fått så mye av, unntatt i gym, som er en litt annen type utfordring).

Og det er naturligvis ulike utfordringer på disse ulike områdene. Men felles for alle er at det hjelper på om han selv både ser noe fornuftig i det han gjør, og ser at han får noe positivt ut av innsatsen sin (og at mer innsats gir mer positivt resultat).

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.