Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg tenker at det holder med under middels, middels og over middels, noe som bør gi de fleste en rimelig god pekepinn (derav kommentaren om svekkede sjelsevner) om hvor barnet befinner seg. Jeg leste mange av innleggen som "jeg må jo få vite om barnet mitt har 4+ eller 5-!" og det fikk meg til å bli en smule krass, fordi jeg ikke tenker at det er nødvendig.
Jeg er enig i at det ikke er nødvendig for foreldre - eller for barnet selv, for den del - å vite hvordan de ligger an i forhold til de andre barna. Selvsagt. Og det er fullt mulig de uheldige konsekvensene av karakterer ikke står i forhold til mulige fordeler.
Men jeg synes det i alle fall er verdt å ta med seg at det kan være ønskelig å kunne gi ordentlige vurderinger av resultater også i den øverste delen av skalaen, slik at foreldre (og elever) kan få vite hvor det er mer å hente. Det er ikke viktig i seg selv om barnet har prestert til 4+ eller langt over kravet for 6, men jeg synes det er like viktig (for læring og egenvurdering og motivasjon) å vite at en flink elev har mer å hente med litt mer innsats som at en elev som sliter har det. Og selvsagt er ikke karakterer den eneste veien å gå, men dersom det finnes en del foreldre til sterke elever som går inn for karakterer, så kan man jo se på det som et tegn på at denne gruppen trenger noe de ikke får? Og så kan man se på hvordan man bedre kan gi dem konstruktive tilbakemeldinger. (Det er flere foreldre i tråden som sier at de får flotte vurderinger og evalueringer fra skolen, så en del lærere gjør åpenbart dette på en bra måte, men alle gjør nok ikke det, for en god del andre foreldre forteller om ganske sjeldne og dårlige tilbakemeldinger.)