Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Men det er uvesentlig for mitt standpunkt i forhold til karakterer at jeg selv hadde syntes det var morsomt om barna mine fikk - hensynet til alle dem som slett ikke hadde synes dette var noe stas på barneskolen, teller mye mer enn hensynet til mine barn (som også hadde syntes det var kjempegøy) eller meg som forelder.
Selvsagt er "foreldrene til de flinke elevene synes det er morsomt" et helt irrelevant argument i sammenhengen. Den eneste som har dratt frem dette stråmannsargumentet er jo rine.
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg har ingen problemer med å se at karakterer brukt fornuftig kan være en god kilde til motivasjon for endel elever. Men jeg har ikke noe tro på at det vil bli brukt på en sånn måte at det blir hovedeffekten, jeg tror det vil virke demotiverende på såpass mange at det mer enn oppveier den positive effekten.
Helt enig i at det er en veldig relevant innvending. Det er absolutt ikke noen kampsak for meg å innføre karakterer i norsk barneskole - jeg bare spilte inn tidligere i diskusjonen at på vår skole bruker de bare toppen av karakterskalaen på de laveste trinnene, og gir en verbal vurdering til dem som ikke får så høy måloppnåelse. Jeg tenkte at dette var en mulig modell, dersom man tror at man med det kunne få motivasjonen for toppelevene uten å demotivere dem som sliter - men det er på ingen måte en modell jeg er sikker på at er bedre enn dagens.
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Og så kan det bli en lettvint løsning også. Jeg har akkurat fått evaluering av fjerdeklassingen. En hel side detaljert om hvordan han ligger an i forhold til læreplanen for 4. trinn og hva vi bør bruke tid på å jobbe videre med. Fantastisk dokument, må ha tatt lang tid å snekre sammen, men du verden så nyttig! Karakterer kunne ikke ha gitt i nærheten av samme informasjon.
Nei, en grundig evaluering bør jo være en del av tilbakemeldingen fra skolen enten man får karakterer eller ikke, synes jeg.