Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Så hvordan i alle dager kan du si deg enig i rines påstand om at karakterer uten unntak gagner foreldrene (og ikke elevene), og at grunnen til at det gagner dem, er at de vil "sole seg i glansen"? Det du sier her er jo nærmest det stikk motsatte.
Det var ikke det jeg var enig i - bare det at det utelukkende ville gagne de sterkeste elevene. Det var det jeg hang meg opp i - jeg ser i etterkant at det var skrevet på en sleivete måte av rine. Det jeg trodde hun mente, var at det ofte er utelukkende foreldre til sterke elever som etterspør og ønsker seg karakterer i den alderen. Det er jo helt naturlig - foreldre til svake elever er som regel veldig glade de slipper.
Jeg er sterkt mot karakterer på barneskolen. Sterkt, sterkt imot. Jeg får vondt i magen av å tenke på noen av elevene mine som ville fått enere, enere og enere. De er 10 år. De sterke klarer jeg å motivere på andre måter heldigvis. De får klare seg uten karakterer til ungdomsskolen, det er tidlig nok i massevis. Mener jeg.