|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det med skam er et viktig element. |
|
|
|
|
|
#382 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er med på at skamfølelse sjelden er spesielt konstruktivt, men jeg synes virkelig ikke at risikoen for slike følelser er noe argument for å at det ikke skal stilles kritiske spørsmål eller være noe motstand i systemet når man skal få trygdeytelser. Derimot finnes det alltid ulike måter å si ting på, og det gjelder på alle områder hvor man mønter mennesker og ikke bare i NAV-sammenheng.
|
|
|
#383 |
|
By the Sea
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Ingen mener det. Det er en selvfølge at når man har et så godt velferdssystem som vi har, så vil det være en viss prosent som misbruker systemet. Et visst misbruk er baksiden av den skinnende medaljen (som et velferdssamfunn sannelig er) - når det brer om seg og blir mer enn vi kan tåle, må vi se på hva som skal gjøres med det.
|
|
|
#384 |
|
|
Nei motstand i systemet må det være, men motstanden bør være ryddig og konstruktiv. Ryddig motstand tror jeg ikke fórer skamfølelsen slik synsemotstand og karakteristikker gjør. |
|
|
|
|
|
#385 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Eg meiner ikkje det er noko gale med å diskutere individa, Zoë. Tvert imot, dei er viktige!
|
|
|
|
#386 |
|
By the Sea
|
Veldig, veldig viktig.
Individnivå er alltid viktig. Men poenget mitt er at det stemmer ikke at jeg snakker på individnivå mens rine snakker på samfunnsnivå. Vi snakket begge på samfunnsnivå. Og vi ilustrerer begge poengene våre med enkelthistorier (rine har overhørt noen som..., jeg har lest en artikkel om noen som...etc.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 22-05-13 kl 00:07. |
|
|
|
|
|
#387 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Rine snakker jo individnivå når hun mener grupper med diffuse sykdommer skal ha dårligere rettigheter og muligheter enn de med mer synlig/påvist sykdom. Hva skjer med den diffuse gruppen da? Kanskje får man luket bort noen snylter, men VIL se snylter tror jeg de finner den muligheten uansett. Men de som er reelt syke? Jeg tror ikke det er samfunnsmessig positivt å ikke gi de hjelp. De forsvinner jo ikke. Selv om de mister en type stønad.
|
|
|
#388 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det er selvsagt en grunn til at Nav og myndighetene har et så enormt fokus på spesielle brukergrupper. Det er jo fordi det er å anse at disse HAR en betydelig restarbeidsevne som IKKE brukes. Det er et for stort fokus hos mange av oss på hva vi ikke kan gjøre, fremfor å lete etter det man faktisk klarer. Målet er å snu fokus, rett og slett. Alt for mange er helt borte fra jobb, alt for lenge.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 22-05-13 kl 08:06. |
|
|
|
|
|
#389 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det med å holde stort fokus på restarbeidsevne er en utfordring og der tenker jeg at det også er mye å gå på hos arbeidsgivere i forhold til tilrettelegging. Å tilrettelegge for arbeidstaker med forutsigbar restarbeidsevne er i mange tilfeller enklere enn å tilrettelegge når helsetilstanden er uforutsigbar. Hensynet til kolleger er også en kritisk faktor. |
|
|
|
|
|
#390 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Noen gjemmer seg bak legens utsagn om at de er for syke til å jobbe. Etter jeg har lest en del inne på diverse fora for kronisk syke (ulike diagnoser) virker det likevel som at det er mindretallet. De fleste ser ut til å ikke ønske å kartlegge restarbeidsevne i frykt for å bli enda sykere av å jobbe. De kjenner kroppen sin best, de ser hva de orker/ikke orker på hjemmebane og han derre dustelegen som foreslår at jeg skal prøve meg i 20% stilling!!
|
|
|
#391 |
|
By the Sea
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg tror mange har et enormt potensiale for å bli langt friskere ved å ta fullt ansvar for eget liv og egen helse. Av og til er mer arbeid som vil være helsbringende, av og til er det mindre. Jeg har kolleger som ikke ser annet enn begrensninger i eget liv og hverdag inntil det karikerte og jeg har kolleger som nekter å ta en timeout og som har blitt alvorlig syke. Balanse, balense. Det går begge veier. Det finnes mange med altfor høy arbeidsmoral i den store sekken med sykmeldte også. Det irriterer meg at det oversees og mange velger å kun ha fokus på den sløve og unnasluntrende andelen (og for ikke å snakke om at blant de såkalt sløve unnasluntrerne, så finnes det reell, alvorlig problematikk også, ikke bare ren latskap.)
|
|
|
#392 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg mener ikke at alle som får lønna si fra NAV er slabbedasker, jeg mener at de aller aller fleste ikke er det. Der tror jeg at jeg er på linje med Zoe og hennes meningsfeller. Jeg mener derimot at vi |
|
|
|
|
|
#393 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg lurer på noe, rine. Mener du at smertene som fibromyalgi-pasienter opplever ikke er reelle? Eller mener du at de er reelle, men likevel ikke sykemeldingsgrunn?
|
|
|
|
#394 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg mener at de burde tatt seg en tur til psykolog. |
|
|
|
|
|
#395 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Så du mener de kan sykemeldes, men bare med en annen diagnose enn den de har?
|
|
|
|
#396 |
|
Halloen!
Nei, jeg mener at man må snevre hardt inn på "lettere psykiske lidelser- sekken" også. Dette har jeg allerede sagt en god del om i tråden, så vi får vel bare være enige om å være uenige. Jeg tror det er mange som har vanskelige liv i denne gruppa, men livet er vondter, tungt og trist og kjipt i perioder og blir det for tungt og trist og kjipt, må man betale for pausen sin selv. Rett og slett. |
|
|
|
|
|
#397 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg er jo ikke rine, men:
|
|
|
|
|
|
#398 |
|
Erfaren nok
|
Herlighet. At jeg ikke tenkte på det før?!!
Jeg skal love deg at det å få en FM diagnose er ikke bare å dra til legen, si man er silten og lei av livet = fibromyalgi. Det er omfattende undersøkelser, ofte både hos revmatolog, fysioterapeut og fastlege.
|
|
|
#399 |
|
Erfaren nok
|
Kvalitative intervjuer av 5 stk er ganske smal forskning da.
|
|
|
#400 |
|
Erfaren nok
|
Jeg kan være enig i at vi har havnet i et "diagnosesamfunn", som kan være neagtivt.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|