Sv: Sur, humorløs mamma?
Litt på siden av denne diskusjonen, men jeg er enig med Pøblis at det umulig kan være kjempelett å være svigermor.
Det er feil om man hjelper til for mye (invaderer) for lite (uinteressert), kommer ofte på besøk (masete) eller sjelden (sløv), gjør ubetenksome rampeavtaler (slem), aldri finner på noe artig med ungene (kjedelig/uinteressert/slapp). Jeg ser at fallgrubene er mange.
Man får prøve å være akkurat passe av alt mulig rart, men samtidig så mistenker jeg at det finnes ganske mange ulike oppfatninger av hva "akkurat passe" er.
Min plan (ja, jeg har en allerede) er å være tydelig på en vennlig måte (så ingen behøver å lese mellom linjene og tolke meg så veldig) samtidig som jeg skal være bevisst på å være så raus som overhodet mulig og håpe på at rausheten kommer i retur.
I tilfeller som dette er det vel ideelt om mottaker av dårlig spøk anerkjenner at intensjonen var god (med mindre vi har med et Ekte Svigermonster å gjøre) og samtidig passer på å gi beskjed på en ok måte om at sånn surprise-vekking med fløyte ikke er hennes kopp med te.