Sv: Gleder du deg til 17. mai?
Opprinnelig lagt inn av Malama, her.
Jeg kjenner dog at jeg er veldig, veldig, veldig ferdig med 16. mai nå!
Min 16. mai-tradisjon skal brytes!
Jeg er lei av å stå sent på kvelden 16. mai og stryke... og oppdage at "søren, det var de knappene på skjorta hennes som skulle flyttes, ja" og "oisann, der skulle det jo være en sånn snor, hvor er nå den, forresten, det betyr ikke noe hvor den er, for når mamma la den ned sa hun at jeg måtte skaffe en lenger...." og "søren, her mangler det to knapper på bundasbuksa til guttungen".
Heldigvis, mamma hadde snor, knappene var jo lette å flytte, og jeg hadde en reserveknapp samt tatt vare på den ene som hadde løsnet (den andre mistet han nok i toget) og klarte etter mye om og men å fremdrive en liten meter med rød sytrå til å feste dem med...
Bunadssølvet mitt ble... så rent som det ble uten skikkelig sølvrens, for den vet jeg ikke hvor den ble av i flyttelasset.
Nå er sjekk av knapper og lisser lagt inn på kalenderen 9. mai hvert år, sammen med den delen jeg HUSKET på for ei uke siden, å se til at de har sko, strømper, skjorter og drakter som er passe. Hun MÅ ha ny neste år da. Han også antakelig.
Og 15. mai er registret som absolutt siste strykedag (ikke minst for da kan jeg om jeg likevel oppdager ting som "oisann, mangler", så kan jeg skaffe det 16. mai!)
Men nå er alt ferdig strøket, flagg, sløyfer, skjorter, busker, drakt og forkle, skaut og alt. Jeg er klar. Så NÅ gleder jeg meg til 17. mai.
Bortsett fra at jeg dessverre ikke får flagge i morgen, vi har kjøpt balkongflagg, men den saken til å feste på veggen som vi kan sette flagget i er sporløst forsvunnet 
Det må vi få orden på over pinse.
Vi er visst to like.
Jeg sprang over til nabo i dag for å få hjelp til å kle på meg bunad (klarer ikke alt det alene med sølv osv. osv). Vel, etter en liten stund finner vi ut at det faktisk mangler to knapper til å feste selene i! I fjor brukte jeg ikke bunaden pga. elendig vær, så de knappene har nok falt av 17. mai for to år siden. Syntes jo jeg husket det var noe, ja. Så jeg skal ut og kjøpe nye knapper nå snart og få sydd på så den er klar til neste år. Og jeg skal også stryke skjorte lenge før den 16!