Sv: Biltema er lagd for menn
Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.
Ja, og jeg lurer litt på hvordan det er mulig å ikke bli ihvertfall lettere irritert når folk sier sånt. Min erfaring er at de fleste damer som ler med av slikt, kjenner seg nok igjen i stereotypiene at de ikke føler på det selv, men det gjelder sikkert ikke alle. Kanskje noen her kan si noe om det? Hva er det som gjør at dere ikke ser på slike holdninger som problematiske?
Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du spurte om, men jeg kan forsøke. Jeg hadde blitt rimelig irritert om sjefen min satt og himlet over at han bare var sjef for bare damer og "her blir det bare kakling," liksom. Det er jo komplett idiotisk oppførsel, fordomsfullt, uooplyst og i det hele tatt. Derimot blir jeg ikke spesielt opprørt over at noen hevder at det er flere damer enn menn som liker å sy bunader, eller at flere menn enn damer handler på Biltema. All min livserfaring, og sikkert salgslister fra Husfliden og Biltema også, sier jo at det er sånn.
Hvis noen hevder at de ikke kan gjøre spesielle ting fordi de tilhører feil kjønn, synes jeg det er tåpelig. Som at en mann ikke kan flette hår, eller at en kvinne ikke kan skifte dekk. Sånt handler om at man ikke gidder/ikke har gjort det før, ikke om hvilket kjønn man tilhører.
Jeg vet ikke om dette var særlig oppklarende? 
|