Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-13, 23:55   #501
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg kom akkurat på at jeg har akvarium og at det kanskje for noen klassifiseres som dyr i bur. :kaster stein i glasshus:

Da kan du vel relatere til min påstand om hold av burdyr i ett "naturlig" habitat.
Hvor selvdrevent dette er, når det er oppe å går. Samt å etterstrebe å ha en så naturlig etterligning du klarer. Som forøvrig overgår andre typer burdyr.

Gammel 20-04-13, 00:00   #502
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akvarier kan også definitivt være for små og feil utstyrt på samme måten som bur.

Gammel 20-04-13, 00:03   #503
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Akvarier kan også definitivt være for små og feil utstyrt på samme måten som bur.

Helt klart. Men innkjøp av ett par fisk i ferskvannsgruppen, er betydelig kavere enn ett reptil. Forskjellen til saltvannsfisk er ikke fult så stor. Men når man legger større penger i noe, så er det oftest fordi man har en interesse for det.

Gammel 20-04-13, 00:04   #504
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ka1, her.

Da kan du vel relatere til min påstand om hold av burdyr i ett "naturlig" habitat.
Hvor selvdrevent dette er, når det er oppe å går. Samt å etterstrebe å ha en så naturlig etterligning du klarer. Som forøvrig overgår andre typer burdyr.

Ja, men jeg mener likevel at det er behov for strengere regler før man åpner opp for flere arter i fangenskap. Det finnes nok av gullfisker som bor i litersmål og de fleste reptiler krever mer og det er snakk om større dyr.

Gammel 20-04-13, 00:05   #505
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, vi fant ut at katter kan fiske da søstra mi prøvde seg med gullfiskbolle.

Gammel 20-04-13, 00:07   #506
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Uff, vi fant ut at katter kan fiske da søstra mi prøvde seg med gullfiskbolle.

Gammel 20-04-13, 00:08   #507
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Vi fant også ut at fisk lærer på den samme insidenten. De gjenværende fiskene forsvant raskt ned i bunnen av bollen hver gang man fektet over vannflata.

Gammel 20-04-13, 00:08   #508
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

Ja, men jeg mener likevel at det er behov for strengere regler før man åpner opp for flere arter i fangenskap. Det finnes nok av gullfisker som bor i litersmål og de fleste reptiler krever mer og det er snakk om større dyr.

En gullfisk koster ikke mye, og en gullfisk bolle koster kanskje like mye som fisken. Inngangsbiletten er betydelig lavere her, enn f.eks saltvannsfisk, som jeg mener er den beste sammenligningen da det gjelder akvarie og reptiler.
Gullfisk og utstyr gies jo bort på finn gratis, fordi de er lei, og at de koster relativt lite i innkjøp. Ellers så spyles de ned i do da de er lei, eller fordi "doffen har dævva"

Gammel 20-04-13, 00:10   #509
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvor enkelt er det å drive avl på diverse reptiler? Som i kan man regne med at det blir ukontrollert avl på disse dyrene?

Gammel 20-04-13, 00:14   #510
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

Hvordan avl på disse dyrene er, har jeg ikke noe kunnskap om. Så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Men regner med at du tenker på ifht pris og etterspørsel?
Hvis vi tenker pris på reptiler, så vil jeg tro det er lettest å kikke på prisene i sverige, og plusse på moms og avgifter hvis de skulle selges her i landet.
Prisene på det illegale markedet er kunstig lavt grunnet det er personer som ønsker å selge dyrene sine i frykt for å bli oppdaget med ett ulovlig dyr.

Jeg ville tro at det er noe i likhet med kylling.?
Plassere en av hvert kjønn i samme terrarie. Hente egg, plassere egg i rugekasse. Ha rett temperatur og luftfuktighet. Hvor komplisert dette faktisk er vet jeg faktisk ikke.

Gammel 20-04-13, 00:53   #511
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvor enkelt er det å drive avl på diverse reptiler? Som i kan man regne med at det blir ukontrollert avl på disse dyrene?

Det er som å spørre om hvor enkelt det er å avle hunder noen er lettere enn andre

nå er det jo avling i landet allerede, og har vært dette lenge. men det er fortsatt etterspørsel på dyr
og det er litt arbeid å få reptilene til å få egg. eggene må også ligges i rugekasse, noen reptil egg tåler ikke at temperaturen på eggene varierer mer en 1 grad pluss eller minus

men, for ca 1 år siden tror jeg det var, så hadde leopard gecko f.eks vært ganske populære dyr i Norge. og det ble avlet frem nok til å holde etterspørselen, men så når det ble ganske vanlig, og etterspørselen dabbet av, så dabbet også avlingen av. før kunne jeg finne leopard gecko til salgs hele tiden. nå må jeg faktisk lete litt for å finne det.

Jeg velger å tro at dette har med oss som holder på med dyrene å gjøre at vi faktisk er ganske flink på å ikke "overprodusere" dyr kan du si

ellers, som det er sagt tidligere, skal man avle på reptiler må de ha perfekte forhold, ellers vil de ikke avle i det hele tatt så du kan si det slik at man må lese seg litt opp på det å avle reptiler, hvilket igjen gjør at da blir det folk med greier på dette som avler, og folk uten peiling avler ikke. Som igjen gjør dette positivt. Da jeg helst ser at flinke personer driver med avl istedenfor personer som har reptiler pga "kulhet"

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 01:01   #512
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Hvordan avl på disse dyrene er, har jeg ikke noe kunnskap om. Så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Men regner med at du tenker på ifht pris og etterspørsel?
Hvis vi tenker pris på reptiler, så vil jeg tro det er lettest å kikke på prisene i sverige, og plusse på moms og avgifter hvis de skulle selges her i landet.
Prisene på det illegale markedet er kunstig lavt grunnet det er personer som ønsker å selge dyrene sine i frykt for å bli oppdaget med ett ulovlig dyr.

Jeg ville tro at det er noe i likhet med kylling.?
Plassere en av hvert kjønn i samme terrarie. Hente egg, plassere egg i rugekasse. Ha rett temperatur og luftfuktighet. Hvor komplisert dette faktisk er vet jeg faktisk ikke.

se på svenske priser er jeg ikke helt enig i. har sett flere dyr som er dyrere i Sverige enn i Norge, og omvent

men som du sier, så er noen priser kunstig lavt på enkelte dyr og i enkelte "jeg må kvitte meg med dyret for jeg har hetta" tilfeller.

og igjen, så har det mye med etterspørsel, og tilgjengelighet

og, så har du igjen noe som kalles morph. dette er fargeforskjeller på dyret.. der kan du ta konge pyton igjen. Noen farger koster f.eks 1000 kr, mens noen farger koster oppimot 90 000kr. her i skandinavia hvertfall.. hørt om ekemplarer i USA som visstnok kostet oppimot 200 000$ (ja faktisk!!)
grunnen til prisene er forresten at de forskjellige fargene og mønstre blir "produsert" når de blir avlet, den vitenskapelige metoden klarer jeg ikke forklare da jeg ikke er i nærheten av å forstå det selv, men de er hvertfall dyrere jo skjeldnere de er den i USA var visst eneste i verden med den fargen og mønster

ja, det var kanskje ikke nøyaktig det du hadde i tankene, men jeg ville likevel prøve å si noe av de spennende tingene med denne hobbyen

Gammel 20-04-13, 01:02   #513
Amnesia
Nybegynner

Amnesia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kommer ann på.

Hos kranset gekko (som kun skal ha romtemperatur, for mye varme (aka varmelampe) vil ta livet av dem) så går produksjonen mer eller mindre av seg selv så lenge man har en hann og en hunn sammen, og substratet holder passe på fuktigheten.

Med slanger og andre øgler så kan det være mer tricky, ettersom eggene har større krav til riktig, stabil temperatur og fuktighet.

Men igjen, ikke umulig å få til. Men det krever litt kunnskap, prøving og feiling.

Amnesia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 01:16   #514
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg kom akkurat på at jeg har akvarium og at det kanskje for noen klassifiseres som dyr i bur. :kaster stein i glasshus:

Helt klart. Jeg har tre kar; 300, 60 og 20 liter. Pluss storesøsters på 20 liter. Det er 300 literen som er det viktigste karet og det jeg legger mest i, men her også så kan jeg ikke helt fri meg fra tanken på at de er innesperret i et miljø som er mye mindre enn de ville hatt naturlig.

Samtidig så ser jeg at det er fåtallet av fiskene som faktisk bruker hele karet, og da tenker jeg at de kanskje holder seg på avmålte områder naturlig også? Og så har de ingen fiender i et kar som er riktig sammensatt.

Absolutt. Det er mye å sette seg inn i. Er ikke bare å kjøpe sand og noen planter, og så fylle på med fisk. Noen vil ha stenbunn, andre vil ha fin sand. Noen vil ha masse planter, andre få. Etc.

Og så er det noe med å ha gjemmesteder for de som krever det. Mye å sette seg inn i.

Helt klart. Men innkjøp av ett par fisk i ferskvannsgruppen, er betydelig kavere enn ett reptil. Forskjellen til saltvannsfisk er ikke fult så stor. Men når man legger større penger i noe, så er det oftest fordi man har en interesse for det.

At dette er et argument for at fisk er mer greit enn reptiler, det er jeg sterkt i mot. Uansett dyreart, så snakker vi om levende liv. Men leker ikke med det.

Men ja...pris er nok en avgjørende rolle for at mange prøver og feiler med fisk, fremfor et reptil. (men skal man regne kilospris her, så tror jeg fisken er grådig mye dyrere enn mye annet... )

Ang prisforskjell på ferskvann og saltvann, så tror jeg faktisk ikke det er så avgjørende. Det er nok for mange, inkludert meg, jobben som er avgjørende. Det er mye mer krevende å ha et saltvannskar. Det krever mye mer kunnskap og vedlikehold, og det skremmer nok de som vil ha et enkelt kar som er mer til dekorasjon enn noe annet.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 01:31   #515
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

At dette er et argument for at fisk er mer greit enn reptiler, det er jeg sterkt i mot. Uansett dyreart, så snakker vi om levende liv. Men leker ikke med det.

Ang prisforskjell på ferskvann og saltvann, så tror jeg faktisk ikke det er så avgjørende. Det er nok for mange, inkludert meg, jobben som er avgjørende. Det er mye mer krevende å ha et saltvannskar. Det krever mye mer kunnskap og vedlikehold, og det skremmer nok de som vil ha et enkelt kar som er mer til dekorasjon enn noe annet.

tror ikke dette var ment på den måten, heller at prisen for ferskvannfisk var lavere enn reptiler, pris på saltvannfisk er litt mer nærmt pris av reptil

jeg tror prisforskjellen har meget mye å si. saltvann er jo ganske mye dyrere å kjøpe inn enn hva ferskvann er.
Men er sikkert arbeidet også som avskrekker slik du sier.

Når det kommer til fiskene dine som du sier ikke bruker hele karet, så er det fordi de ikke trenger det.
det er det samme med reptiler også det. mange av dyrene vil bevege minst mulig på seg for å spare energi. Derfor er det ikke problem for de å leve i et terrarium. man kan også se at noen reptiler blir stresset om de har altfor stort terrarium, da de ikke føler seg trygge noe som igjen gjenspeiler at de lider over hode ingen nød i et terrarium noen dyr trenger masse plass å boltre seg på, men de er ikke på positivlisten

det har også blitt bevist i vill tilstand. om f.eks en slange finner en plass med god tilgang til mat, og temperaturen tillater det, så slår den slangen seg iro under en stein der, den. Så kommer den fram når den må spise, for så å gå rett under samme steinen igjen. Slik kan den holde på til det ikke er mer mat der, og den da må ut å lete etter spor etter mat

med andre ord, derfor bør positivlisten legaliseres, da dette er burdyr som er meget fornøyd med å være bur dyr så kan heller burdyr som over hodet ikke skal være burdyr, få leve der de hører hjemme Men et steg av gangen må man gjøre. så får vi håpe at kanskje dette skjer litt automatisk om dette blir lovlig. istedenfor en degus (som er veldig aktiv) kan få leve der den vil, fordi folk åpner opp øynene for disse utrolig vakre dyrene

Gammel 20-04-13, 01:38   #516
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

ellers, som det er sagt tidligere, skal man avle på reptiler må de ha perfekte forhold, ellers vil de ikke avle i det hele tatt så du kan si det slik at man må lese seg litt opp på det å avle reptiler, hvilket igjen gjør at da blir det folk med greier på dette som avler, og folk uten peiling avler ikke. Som igjen gjør dette positivt. Da jeg helst ser at flinke personer driver med avl istedenfor personer som har reptiler pga "kulhet"

Akkurat DET er faktisk en fordel.
Det er jaggu nok av idioter som driver på avl av hund feks, for bikkja dems er så himla søt a gitt.
Og det er jo lite problem og avle på hunder, det er jo stort sett bare å smekke de sammen.
(Og da ser vi bort ifra rasene som er avlet ihjel og ikke lenger istand til og parre normalt. )

Gammel 20-04-13, 01:43   #517
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Det er jaggu nok av idioter som driver på avl av hund feks, for bikkja dems er så himla søt a gitt.
Og det er jo lite problem og avle på hunder, det er jo stort sett bare å smekke de sammen.
(Og da ser vi bort ifra rasene som er avlet ihjel og ikke lenger istand til og parre normalt. )

ja visst! =) er så mange poeng her atte=) minner om første siden står underskrift kampanjen å roper etter deg, sneglo hehe

ellers så må du bare spørre om det er noen andre negative ting du tenker ang reptiler så kan vi prøve å svare så godt vi kan!=)

Gammel 20-04-13, 02:09   #518
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så mye tror jeg aldri jeg har sett noen himle i ett og samme innlegg. Er du pittelitt oppgitt over ubrukelige hundeeiere, kanskje?

Gammel 20-04-13, 02:24   #519
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Så mye tror jeg aldri jeg har sett noen himle i ett og samme innlegg. Er du pittelitt oppgitt over ubrukelige hundeeiere, kanskje?

Altså vel kanskje jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Har netopp hatt SVÆR diskusjon på FB. Fordi en vil avle på tispa si. Så spurte en "Ja oki, hvorfor vil du avle, hva har tispa og føre til rasen"

"Hun er vokst opp med barna mine, aldri bitt noen og er snill"

Åååååååååååå? INGEN andre er det, så hiv hu i avl med en gang.

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAD

*dagensutblåsning*

Gammel 20-04-13, 02:35   #520
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså vel kanskje jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Har netopp hatt SVÆR diskusjon på FB. Fordi en vil avle på tispa si. Så spurte en "Ja oki, hvorfor vil du avle, hva har tispa og føre til rasen"

"Hun er vokst opp med barna mine, aldri bitt noen og er snill"

Åååååååååååå? INGEN andre er det, så hiv hu i avl med en gang.

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAD

*dagensutblåsning*

Det går bra, bare husk å puste med magen! Her er du på et trygt sted, hvor alle utblåsninger kan foregå innenfor trygge rammer.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.