Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Dette stemmer ikke. Per i dag er det adskilling mer tungvint å komme seg til Bjørvika enn til Tøyen. Til tøyen kan man ta t-banen, det finnes gode gangveier som både er vogn- og rullestolvennlige. Til Bjørvika må man gå, det er bruer hit og dit, trapper, veier som må krysses og what not.
Poenget var kulturstrekket til Polyanna. Når (om) det står ferdig vil det være langt mer praktisk enn å dra på kryss og tvers rundt i byen for å oppsøke ulike museum. Dessuten er det allerede i dag langt flere som tar den tungvindte turen fra sentrum til Bjørvika fremfor å T-bane seg selv opp til Tøyens Munchmuseum. Operaen er vel et av de største turistattraksjonene vi har her til lands.
Analyser har dessuten vist at dobbelt så mange vil besøke et Munchmuseum i Bjørvika v.s. Tøyen/Tullinløkka. Det synes jeg er et argument for Lambda i seg selv. Det blir tydeligvis langt unna for mange som besøker Oslo. Det må jo være et poeng at kunsten skal kunne oppleves og ses av flest mulig, ikke bare av de som er interessert nok til å ta ekstraturen.
Og selv om jeg,Tallulah og sikkert mange flere her inne, reiser storbyer rundt for å dra på museum, tror jeg veldig mange dropper å dra utenfor lysløypa for å se på kunst. Der er synd om folk dropper Munch fordi han ligger en T-banetur unna.
Jeg skjønner at de som bor på Tøyen og i områdene rundt ser det annerledes. Men, Munch er en av ytterst få norske kunstnere gjennom tidene som har interesse utenfor landets grenser. Å få ham inn i strekket fra Bjørvika til Tjuvholmen tror jeg vil være viktig for at hans kunst skal nå ut til flere mennesker.