Sv: Flørtende kvinner er selv skyld i voldtekt (Aftenbladet)
Opprinnelig lagt inn av Claire, her.
Der er jeg uenig. Jeg mener at enkelte ting nytter det ikke å beskytte seg mot. Jo, man kan ta enkelte forholdsregler - hvilket jeg tror de aller fleste gjør allerede. Men det er ikke blant kvinnene alle rådene skal gis og all forebyggingen skal skje - det er blant menn.
Dessuten blir det så feil å rette fokus mot kvinner i denne sammenhengen. Og hvordan kan man beskytte seg nok, være forsiktig nok, kle seg passende nok? Og blir man allikevel voldtatt, så skal man sitte igjen med følelsen av å ikke ha vært forsiktig nok? Ønsker vi virkelig å få friheten vår innskrenket, for det er det det innebærer i praksis hvis vi skal ta hensyn til "velmenende" råd fra FrP-politikere og dess like.
Det er jeg helt enig med deg i! Det er en vanskelig balansegang, og man skal på ingen måte overlate dette ansvaret til kvinner. Det er først og fremst menn som må gå i seg selv. Men jeg tror ikke det skader med litt bevisstgjøring, for vi er noen ganger naive. De fleste voldtekter skjer av folk man kjenner og det er rus involvert.
Men nå tenker jeg på spørreundersøkelsen - hvorfor menn har svart som de har svart og at resultatet er så sjokkerende som det er. For meg henger det ikke helt sammen at undersøkelsen spør om "ansvar" - og mange svarer "delvis ansvarlig". Og så slår avisene det opp at menn mener at "kvinner har selv skyld i voldtekt". Jeg tror ikke menn mener det. Jeg tror derimot at de mener at kvinner også må ta litt ansvar for at ting IKKE skal skje - og det er noe annet.
|